Mimovládky vyzývajú NDS zabezpečiť výber mýta, podľa nich od budúceho roka nemusí byť funkčný
Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital vyzývajú Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., (NDS), aby podnikla kroky na zabezpečenie efektívneho a hospodárneho výberu mýta. Ako mimovládky v pondelok informovali, hrozí, že od budúceho roka nebude funkčný, pričom platná zmluva s firmou SkyToll, a. s., končí 31. decembra 2022.
„NDS doteraz neupresnila, ako chce mýto od budúceho roka vyberať. Súčasná zmluva pritom končí a novú súťaž sa diaľničiarom nepodarilo dokončiť,“ uviedla Xenia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu. V krajnom prípade podľa nej hrozí, že po našich cestách budú motoristi z celej Európy od januára jazdiť zadarmo a štát príde o peniaze na ich opravu a budovanie nových diaľnic.
Organizácie pripomínajú, že na základe končiacej nevýhodnej zmluvy štát doteraz zaplatil už 860 miliónov eur, no napriek tomu mýtny systém nevlastní. NDS by podľa nich aj ďalších odborníkov mala právne preskúmať aj možnosť prevodu súčasného systému od SkyTollu. „V súčasnej situácii sa ako zodpovedné manažérske rozhodnutie javí využitie tzv. opcie na prevod služby,“ myslí si riaditeľ Slovensko.Digital Peter Kulich. To by znamenalo, že NDS požiada o začatie procesu prevodu súčasného mýta do svojho vlastníctva.
Neziskovky varujú, že podľa zmluvy tak môžu diaľničiari urobiť najneskôr do 30. septembra 2022. Na toto ich upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad SR už v roku 2019, odporúčal vysporiadať majetkové vzťahy k mýtu v zmysle platnej zmluvy. Samotná žiadosť o prevod mýta ešte automaticky neznamená, že štát ho musí nakoniec aj odkúpiť. Súčasťou prevodu má byť podľa organizácií podrobný audit o tom, ktoré aktíva a za akú cenu sa štátu oplatí získať. Tieto informácie môže štát následne využiť, aj keby chcel celý systém vysúťažiť nanovo. Túto možnosť zdôraznilo aj ministerstvo financií.
NDS sa o podobný audit pokúsila už pred rokom, ale sama potom požiadala o jeho prerušenie. Ak štát o prevod požiada, súčasný dodávateľ musí byť pri audite súčinný a poskytnúť všetky potrebné informácie. Neziskovky preto vyzývajú NDS, aby nepremeškala zmluvný termín 30. septembra a nechala si otvorené všetky možnosti pre zabezpečenie a hospodárne nastavenie výberu mýta v budúcich rokoch.
„Zároveň apelujeme, aby bol postup pri akomkoľvek predĺžení kontraktu so SkyToll-om efektívny a hospodárny z pohľadu verejných financií. Očakávame tiež, že bude vyvodená manažérska zodpovednosť za vzniknutú situáciu, nakoľko vyššie popísané zmluvné možnosti boli vedeniu NDS známe už dlhšiu dobu,“ dodala Makarová.
Zdroj: (SITA, be, qq)
Odporúčané články
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Už druhý rok pokračuje kreatívna obnova lavičiek v historickom parku UNLP v Košiciach. Ide o príklad dobrovoľníctva, ktoré môže inšpirovať aj iné komunity či školy.
Poslanci Národnej rady SR Anna Záborská a Richard Vašečka predložili do parlamentu návrh zákona, ktorý by zásadne zmenil pravidlá interrupcií na Slovensku. Zákonodarcovia navrhujú znížiť maximálnu zákonnú lehotu na vykonanie interrupcie z doterajších 12 týždňov na iba 8 týždňov.