Ministerstvo vnútra navrhuje ďalšie zmeny. Pri používaní mobilu či prekročení rýchlosti by mohli vodiči prísť o “vodičák”
Sadzobník pokút na Slovensku je často terčom kritiky. Poväčšine je kritizovaný najmä paragraf, ktorý upravuje sadzby za prekročenie rýchlosti jazdy. Tí, ktorí maximálnu rýchlosť porušujú pravidelne, sú potrestaní “len” pokutou. Polícia SR na svojej sociálnej sieti častokrát takýchto “pirátov” ciest zverejňuje. Denník Pravda však informuje o tom, že ministerstvo vnútra pracuje na zmenách zákona o cestnej premávke, ktorý predložia na rokovanie vlády a podľa ktorého by malo dôjsť k viacerým zmenám.
Zmeny v zákone by sa mali týkať sprísnenia sankcií za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti v obci o 20 km/h a viac a mimo obce o 30 km/h a viac. Podľa nového zákona by toto prekročenie rýchlosti bolo považované za “podstatné prekročenie rýchlosti”. Nový zákon upravuje aj používanie telefónu či iného zariadenia bez systému “hands free”. Používanie týchto zariadení počas vedenia vozidla by sa malo považovať za porušenie pravidiel závažným spôsobom.
Na základe zmien, ktoré ministerstvo vnútra navrhuje bude mať polícia možnosť riešiť priestupky aj v správnom konaní. To znamená, že vodiči by tak nemuseli skončiť len s pokutu, ale odísť so zákazom činnosti a prísť tak o vodičský preukaz. Okrem toho by mohla polícia udeliť aj iné opatrenia, ako napríklad preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej a preskúmanie psychickej spôsobilosti.
Zmeny vo vodičských oprávneniach
Ďalšou zmenou v zákone o cestnej premávke by malo byť zníženie veku za volantom autobusov či kamiónov. V novom zákone navrhujú znížiť vek z 21 rokov na 18 rokov pri skupinách C a CE. Pri vozidlách D a DE navrhujú znížiť vekovú hranicu z 24 rokov na 21 rokov. Pre vodičov však platí ešte jedna povinnosť, a to byť aj držiteľom kvalifikačnej karty vodiča.
Ak vodič skupiny D a DE vo veku 21 rokov získal len zrýchlenú základnú klasifikáciu, do dovŕšenia 23 rokov bude oprávnený viesť len vozidlá pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke. Tá však nemôže prekročiť vzdialenosť 50 kilometrov.
Poslednou zmenou je rozšírenie vodičského oprávnenia na vozidlá, ktorých celková hmotnosť je vyššia ako 3,5 tony. Táto zmena znamená rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny B. Títo vodiči by mohli viesť aj nákladné vozidlá do 4250 kg, avšak len tie, ktoré majú alternatívny pohon. Ide o ekologické vozidlá, ktoré využívajú batériové články. Samotné batériové články zvyšujú hmotnosť vozidiel aj o stovky kilogramov.
Účinnosť tohto zákona je podľa TA3 navrhovaná na 1. mája 2022. Zákon o cestnej premávke sa na Slovensku menil už pred mesiacom, kedy do zákona pribudlo ustanovenie o dostatočnom bočnom odstupe pri obiehaní cyklistov, chodcov a vodičov malých motocyklov. Okrem toho pribudol aj zákaz parkovania na chodníkoch, ak to nebude povoľovať dopravné značenie. O tom si môžete prečítať v článku “Parkovanie na sídliskách bude ešte náročnejšie. Po novom už motoristi na chodníkoch nezaparkujú“.
Zdroj: (Pravda, TA3, Zuzana Lajčiaková)
Odporúčané články
V stredu, 6. novembra 2024, Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura (UNLP) v Košiciach otvorí dvere pacientom, ktorí prekonali cievnu mozgovú príhodu a trpia následnou spasticitou. Od 11:00 do 14:00 budú mať títo pacienti možnosť bezplatne konzultovať svoj stav s odborníkmi z UNLP, ktorí im pomôžu objasniť možnosti liečby a zvládania tohto náročného ochorenia.
Košičania sa dnes ráno zobudili do nečakane bieleho rána, najmä v okolí mestskej časti Šaca, kde napadol takzvaný priemyselný sneh. Tento úkaz sa vytvoril vplyvom inverzného počasia a vypúšťania teplej pary z miestneho podniku U. S. Steel.
Na pôde Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach sa vo štvrtok 21. novembra 2024 uskutočnil XIII. ročník Košických politologických dialógov, tentoraz s názvom Voľby 2023/2024: výsledky – hodnotenia – dôsledky: Kam kráčaš demokracia?.