Na Juhoslovanskej „zmizlo“ 20 parkovacích miest
Problém s parkovaním nie je iba v centrálnej mestskej zóne, ale čoraz častejšie naň poukazujú aj obyvatelia sídlisk. Mestské časti však deklarujú, že sa v spolupráci s mestom snažia situáciu riešiť.
Riešenie, s ktorým prišli na Sídlisku Ťahanovce, situáciu ešte viac skomplikovalo. Obyvatelia vežiakov na Juhoslovanskej 5 a 7 takmer zo dňa na deň prišli zhruba o 20 parkovacích miest.
Nespokojní obyvatelia
„Nechcel som veriť vlastným očiam, keď som v piatok poobede prišiel z práce domov. Prednedávnom nám tu spevnili plochu pri plote školy, aby sme tam mohli parkovať, a teraz, ako pozerám, tieto miesta zrušili. Osadili tam stĺpiky a urobili jednosmerku. Nuž a podľa značiek na zemi sa mi vidí, že tieto stĺpiky budú po celom zvyšnom úseku až po Budapeštiansku,“ hovorí rozhorčený obyvateľ z Juhoslovanskej 7. „Ak to bolo kvôli chodníku, ten je predsa vybudovaný za blokmi, stačí prejsť asi päť metrov.“
Jeho sused z Juhoslovanskej 5 tiež krúti hlavou. „Nech mi niekto vysvetlí, ako sa okolo stĺpikov budú ľudia sťahovať, ako tadiaľto prejdú hasičské autá či sanitky. A pozrite, ľudia aj tak chodia, ako sa im zachce…“

Vodiči vytláčali chodcov
Podľa starostu Cyrila Betuša si neobvyklé riešenie vynútilo bezohľadné vytláčanie chodcov do jazdného pruhu motorových vozidiel: „Po výstavbe bola na Juhoslovanskej ulici dvojsmerná premávka, avšak iba v úseku od Belehradskej ulice po oplotenie školy medzi vežovými domami Juhoslovanská 5 a 7. Od tohto úseku tam bol iba tzv. zjazdný chodník. Bola tam umiestnená aj zákazová značka, ktorú však motoristi porušovali, až ju nakoniec niekedy v roku 2013 odstránila neznáma osoba,“ argumentuje starosta.
[ad][/ad]Šesťročný problém
Podľa informácií starostu miestny úrad problém dopravy na Juhoslovanskej ulici rieši od roku 2011. „Už vtedy sme objednali projektovú dokumentáciu na úpravu dopravného značenia a parkovania a na ďalší rok boli vybudované pozdĺžne státia pre približne osem motorových vozidiel v úseku bytových domov Varšavská 17, 18. K zlegalizovaniu automobilovej premávky a k osadeniu dopravného značenia v zostávajúcom úseku Juhoslovanskej ulice nedal súhlas Úrad hlavného architekta ani dopravný inšpektorát z dôvodu neprípustného spoločného užívania komunikácie motorovými vozidlami a chodcami.“

Nespokojní obyvatelia spísali petíciu
Mestská časť dala vypracovať projektovú dokumentáciu na výstavbu nového pešieho chodníka, ktorý z prostriedkov mestskej časti postavili v roku 2014. „Vzhľadom na to, že situácia v bezpečnosti cestnej premávky sa stále zhoršovala a motorové vozidlá parkujúce na chodníku tento využívali na jazdu v bezprostrednej blízkosti vstupov do bytových domov, začali sa na túto skutočnosť sťažovať aj obyvatelia Juhoslovanskej 5, ktorí nám doručili petíciu.“
Investovali štyritisíc
Vyústením bolo zjednosmernenie ulice a oddelenie chodníka a cesty stĺpikmi. „Návrh mestskej časti bol prerokovaný 5. októbra na dopravnom dispečingu za účasti vedúceho oddelenia výstavby.
Cestný správny orgán, mesto Košice, určilo, aké dopravné značenie a dopravné zariadenia sa majú použiť,“ spresňuje Betuš. Na financovanie zámeru mestská časť vyčlenila štyritisíc eur. Návrh zmeny rozpočtu bol odsúhlasený na mimoriadnom rokovaní miestneho zastupiteľstva v septembri tohto roku. Z deviatich prítomných poslancov za návrh hlasovali všetci.
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Ministerstvo životného prostredia pod vedením Tomáša Tarabu navrhuje znížiť stupeň ochrany povodia vodárenskej nádrže Starina v rámci zonácie Národného parku Poloniny, čo by mohlo ohroziť pitnú vodu viac ako 600-tisíc obyvateľov východného Slovenska. Organizácia Aevis varuje, že tento krok predstavuje vážnu hrozbu a veľký hazard pre zásobovanie pitnou vodou v oblasti.
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.