Na linkách pre rodičov mali desiatky žiadostí o pomoc
Veľká časť rodičov sa obracia na odborníkov v súvislosti so strachom zo závislosti svojich detí od počítača. Aktuálne sú ich obavy spojené so sociálnou izoláciou a prejavmi apatie až depresie u detí. Uviedla to pre TASR psychologička z VÚDPaP Bronislava Kundrátová.
[ad][/ad]Niektoré deti podľa psychologičky nevyšli z domu mesiace, chýbajú im kamaráti a rodičia im nedokážu nahradiť rovesnícke kontakty. “Obracajú sa na nás aj rodičia, ktorí sú na výchovu a teraz aj vzdelávanie svojich detí sami.
Odmietajú nahrádzať pedagóga, keď nefunguje online vzdelávanie (učitelia len zadajú úlohy na týždeň), alebo s rodičmi konzultujeme, ako riešiť disciplinárne prehrešky detí v súvislosti s dištančným vzdelávaním (napríklad nahrávanie videí pedagógov, neochota a odmietanie zapnúť si video počas vzdelávania, odmietanie vypracovať domáce úlohy a podobne),” poznamenala Kundrátová.
[ad2][/ad2]Psychologička z VÚDPaP Alena Kopányiová pre TASR uviedla, že rodičia na Slovensku majú k dispozícii odborníkov v centrách pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v každom okresnom meste, s ktorými sa môžu spojiť aj dištančne. Ako zvládať rôzne náročné situácie, si rodičia môžu vypočuť aj v podcastoch VÚDPaP Nahlas o deťoch.
Aj riaditeľka VÚDPaP Janette Motlová uviedla, že alarmujúci je tiež nárast psychických ťažkostí u mladších detí. Mnohé deti uviazli v dôsledku obmedzení v nefungujúcich rodinách. Nezriedka sú svedkami situácií domáceho násilia, ktoré je pre ne traumatizujúce. “Deťom chýbajú sociálne vzťahy. Následky dištančnej formy vzdelávania budeme ešte dlho pociťovať a nevieme, kedy sa s nimi vyrovnáme,” spresnila Motlová.
[ad2][/ad2]Zároveň pripomína, že online vyučovanie nedokáže plnohodnotne nahradiť vzájomnú interakciu v triede. “Žiaci počas dištančného vzdelávania strácajú pracovné návyky, prerušil sa im režim dňa. Vo VÚDPaP pracujeme s informáciami od rodičov, že mnoho detí sa vzdeláva v posteli a v pyžame. V online priestore trávia niektoré deti aj 16 hodín denne,” podotkla.
V pracovných dňoch od pondelka do piatka je vo VÚDPaP od 9.30 h do 16.00 h bezplatne k dispozícii psychológ na čísle 0910 234 860. Konzultovať problémy so špeciálnym pedagógom môžu rodičia v utorok a stredu na čísle 0910 361 252.
(TASR)
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.