Na výkonoch ZSSK CARGO sa prejavujú oveľa viac zmeny vo svetovom hutníctve ako pandémia koronavírusu
Na výkonoch Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) sa prejavujú oveľa výraznejšie zmeny vo vývoji svetového hutníctva ako pandémia koronavírusu. Jej vplyv na ekonomiku a železničnú nákladnú dopravu vlani už nebol taký silný ako v roku 2020, kedy mnohí významní zákazníci štátneho dopravcu museli značne obmedziť, či prerušiť výrobu. „Čína ako krajina s nadpolovičným podielom na celosvetovej výrobe surovej ocele zaznamenáva zvýšenú domácu spotrebu ocele, čo má za následok na jednej strane pokles čínskeho exportu, na druhej strane zvýšenie produkcie ostatných oceliarní. A to pociťujeme aj my,” uviedol pre agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Roman Gono.
Zvýšenie objemu prepráv tovarov v minulom roku umožnilo nielen oživenie trhu, ale aj obchodné aktivity spoločnosti. Ich výsledkom podľa šéfa spoločnosti bolo napríklad získanie prepráv automobilov od konkurenčných železničných dopravcov, v spolupráci s DB Cargo (člen skupiny Deutsche Bahn) vytvorenie novej trasy uceleného vlaku pre navýšenie exportu hutníckej produkcie do Nemecka a Francúzska, či vývoz oceľových brám, čo sú polotovary na ďalšiu výrobu, do Poľska a Rakúska. Nákladný dopravca vlani v rámci Slovenska prepravil celkovo vyše 31 mil. ton tovaru, čo znamenalo medziročný nárast viac ako 5 mil. ton.
Spoločnosť pokračuje v spolupráci so zákazníkom v projekte vnútroštátnych i dovozových prepráv dreva pre slovenský drevospracujúci priemysel, pri ktorých spoločne zabezpečujú zvoz jednotlivých zásielok do vybraných staníc zhromažďovania, kde z týchto vozňov zostavujú súpravy a tie následne pokračujú k prijímateľovi ako ucelený vlak. „V tejto spolupráci vidíme veľký potenciál a vnímame ju ako jednu z ciest k zachovaniu systému jednotlivých vozňových zásielok pri udržateľných nákladoch. Pretože práve táto oblasť je jednou z kľúčových, ktorú je potrebné riešiť. Aj z toho dôvodu sme radi, že sa podarilo spustiť proces prípravy podpory prepráv tzv. jednotliviek, ako aj intermodálnej prepravy tak, ako tomu je v okolitých krajinách,” poznamenal Gono.
Zvláštny priebeh mali vlani prepravy v segmente automotive. Po roku 2020, keď pre pandémiu aj automobilky prerušovali výrobu, nastal vlani v prvom polroku rast výkonov. „A zrazu sa objavil problém, s ktorým sme sa doteraz nestretávali. Nedostatok polovodičových komponentov, ktorý núti výrobcov automobilov obmedzovať, ba až zastavovať produkciu. A podľa vyjadrení kompetentných predstaviteľov ich najťažšie časy ešte len čakajú,” podotkol šéf ZSSK CARGO. Nepriaznivý vplyv na spoločnosť podľa neho mal napríklad postupný prechod teplární a elektrární na spaľovanie iných energií ako zemný plyn, čo sa prejavilo na medziročnom prepade prepráv uhlia zhruba o 90 tis. ton.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Cestujúca verejnosť využívajúca slovensko–ukrajinský cestný hraničný priechod Ubľa – Malyj Bereznyj by mala zbystriť pozornosť. Dňa 18. novembra 2024 v čase od 9:00 do 13:00 bude na tomto priechode dočasne pozastavená prevádzka z dôvodu nevyhnutných elektroinštalačných stavebných prác.
Pred nedávnom sa kultúrno-spoločenské centrum v mestskej časti Košice-Západ naplnilo tónmi zborového spevu.
Po mimoriadnom roku 2023, keď letisko vybavilo viac ako 625-tisíc cestujúcich, prešlo bránami letiska za prvých desať mesiacov tohto roka už 656 561 pasažierov, čo predstavuje nárast o 17,4 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.