Na výkonoch ZSSK CARGO sa prejavujú oveľa viac zmeny vo svetovom hutníctve ako pandémia koronavírusu
Na výkonoch Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) sa prejavujú oveľa výraznejšie zmeny vo vývoji svetového hutníctva ako pandémia koronavírusu. Jej vplyv na ekonomiku a železničnú nákladnú dopravu vlani už nebol taký silný ako v roku 2020, kedy mnohí významní zákazníci štátneho dopravcu museli značne obmedziť, či prerušiť výrobu. „Čína ako krajina s nadpolovičným podielom na celosvetovej výrobe surovej ocele zaznamenáva zvýšenú domácu spotrebu ocele, čo má za následok na jednej strane pokles čínskeho exportu, na druhej strane zvýšenie produkcie ostatných oceliarní. A to pociťujeme aj my,” uviedol pre agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Roman Gono.
Zvýšenie objemu prepráv tovarov v minulom roku umožnilo nielen oživenie trhu, ale aj obchodné aktivity spoločnosti. Ich výsledkom podľa šéfa spoločnosti bolo napríklad získanie prepráv automobilov od konkurenčných železničných dopravcov, v spolupráci s DB Cargo (člen skupiny Deutsche Bahn) vytvorenie novej trasy uceleného vlaku pre navýšenie exportu hutníckej produkcie do Nemecka a Francúzska, či vývoz oceľových brám, čo sú polotovary na ďalšiu výrobu, do Poľska a Rakúska. Nákladný dopravca vlani v rámci Slovenska prepravil celkovo vyše 31 mil. ton tovaru, čo znamenalo medziročný nárast viac ako 5 mil. ton.
Spoločnosť pokračuje v spolupráci so zákazníkom v projekte vnútroštátnych i dovozových prepráv dreva pre slovenský drevospracujúci priemysel, pri ktorých spoločne zabezpečujú zvoz jednotlivých zásielok do vybraných staníc zhromažďovania, kde z týchto vozňov zostavujú súpravy a tie následne pokračujú k prijímateľovi ako ucelený vlak. „V tejto spolupráci vidíme veľký potenciál a vnímame ju ako jednu z ciest k zachovaniu systému jednotlivých vozňových zásielok pri udržateľných nákladoch. Pretože práve táto oblasť je jednou z kľúčových, ktorú je potrebné riešiť. Aj z toho dôvodu sme radi, že sa podarilo spustiť proces prípravy podpory prepráv tzv. jednotliviek, ako aj intermodálnej prepravy tak, ako tomu je v okolitých krajinách,” poznamenal Gono.
Zvláštny priebeh mali vlani prepravy v segmente automotive. Po roku 2020, keď pre pandémiu aj automobilky prerušovali výrobu, nastal vlani v prvom polroku rast výkonov. „A zrazu sa objavil problém, s ktorým sme sa doteraz nestretávali. Nedostatok polovodičových komponentov, ktorý núti výrobcov automobilov obmedzovať, ba až zastavovať produkciu. A podľa vyjadrení kompetentných predstaviteľov ich najťažšie časy ešte len čakajú,” podotkol šéf ZSSK CARGO. Nepriaznivý vplyv na spoločnosť podľa neho mal napríklad postupný prechod teplární a elektrární na spaľovanie iných energií ako zemný plyn, čo sa prejavilo na medziročnom prepade prepráv uhlia zhruba o 90 tis. ton.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.
Centrum Košíc v sobotu večer zaplnilo viac ako 25-tisíc ľudí. Pred Dómom sv. Alžbety sa konalo podujatie v rámci Jubilejného stretnutia mladých s arcibiskupom Bernardom Boberom, ktoré sa nieslo v duchu radosti, viery a hudby. Hlavnou hviezdou večera bol portugalský kňaz DJ Padre Guilherme, považovaný za najznámejšieho kresťanského DJ-a na svete.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.


