Najčastejším problémom fungovania samospráv býva nedodržanie pravidiel rozpočtovania a účtovníctva

Najčastejším problémom, ktorý vyplýva z kontrol fungovania územnej samosprávy, býva nedodržanie pravidiel rozpočtovania a účtovníctva, ale taktiež princípov transparentného verejného obstarávania. V tlačovej správe to uvádza Najvyšší kontrolný úrad SR s tým, že kontrolóri často narážajú aj na problém, ktorý súvisí s rozdelením právomocí medzi zastupiteľstvom a primátorom či starostom.
V ostatných dvoch rokoch NKÚ SR poukazuje aj na veľmi časté využívanie tzv. princípu osobitného zreteľa pri predaji alebo dlhodobom prenájme samosprávnych nehnuteľností. Tento inštitút nie je z pohľadu kontrolórov dostatočne zadefinovaný v zákone a v mnohých prípadoch je zneužívaný ako ľahšia cesta odporu či zahmlenie procesu predaja samosprávneho majetku blízkemu človeku štatutára mesta alebo poslanca zastupiteľstva.
„Nemenej významnými zisteniami sú aj rezervy pri nastavovaní vnútorného kontrolného systému v rámci magistrátov či obecných úradov, ale tiež pri odbornom fungovaní samosprávnych kontrolórov. Ďalšou oblasťou, kde kontrolný úrad nachádza rezervy, a to predovšetkým pri menších samosprávach, je povinné zverejňovanie informácií,” uvádza úrad. V tomto prípade ide podľa NKÚ SR napríklad o nezverejňovanie zmlúv, faktúr či objednávok s chýbajúcimi povinnými informáciami ako dátum a meno alebo chýbajúcimi prepojeniami medzi zverejnenými údajmi (zmluva – objednávka – faktúra) na internete.
NKÚ SR zdôrazňuje, že kontrola má byť v prvom rade súčasťou riadenia, teda nástroj, ktorý umožňuje županovi, primátorovi či starostovi získať uistenie, že ľudia, ktorí pracujú na župe, magistráte a miestnom úrade, konajú nielen v súlade so zákonom, ale že sa dosahujú želané efekty a benefity, ktoré súvisia s objemom vynaložených verejných prostriedkov. „Kontrola nie je nástrojom na naháňanie zlodejov a podvodníkov. Na to sú prioritne určené iné inštitúcie – polícia či prokuratúra,” konštatuje úrad. Ten však môže svoje zistenia postúpiť orgánom činným v trestnom konaní. Zároveň však zdôrazňuje, že podľa výsledkov kontrol sa samosprávy javia ako dobrý hospodár. „Nie sú tými subjektmi, ktoré by zásadným spôsobom zvyšovali verejný dlh,” uviedol NKÚ SR.
Úrad tiež pripomína, že starostlivo posudzuje podnety od občanov a niektoré projekty kontrol vznikajú práve na ich základe. „V tomto prípade sa rozhoduje o realizácii auditu na základe rizík, skutočností popísaných v podnete, ale významnú rolu zohrávajú aj kapacitné možnosti úradu. Na základe podnetov boli naposledy kontrolované obce Pukanec, Žehra, Horná Streda, Sereď, Vysoké Tatry či Košický samosprávny kraj,” dodal NKÚ SR.
Zdroj: sa, DSe
Odporúčané články

Sezóna medvedieho cesnaku je v plnom prúde. Mnohí túto chutnú a navyše zdravú rastlinu veľmi obľubujú a preto pri kúpe neváhajú a hodia si ju do košíka. Vedeli ste však, že môžete spojiť príjemné s užitočným a tento prírodný “zázrak” si viete natrhať aj v Košiciach či okolí, počas prechádzky s deťmi, rodinou alebo domácim miláčikom?

Výstavba druhého úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov pokračuje v plnom prúde. Podľa Národnej diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) napredujú práce na mostoch a na stavbe začali aj s realizáciou tzv. vsakov, teda s ukladaním vsakovacích boxov, do ktorých vyústi budúca kanalizácia.

Prednedávnom sme na našom facebookovom profile uverejnili anketu, v ktorej sme zisťovali názor Košičanov na parkovanie v Košiciach v sume 3 eurá na hodinu. Z ankety sa stala realita a mesto Košice na svojej oficiálnej stránke zverejnilo všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta Košice, ktoré upravuje aj ceny parkovného.