Najčastejším problémom fungovania samospráv býva nedodržanie pravidiel rozpočtovania a účtovníctva
Najčastejším problémom, ktorý vyplýva z kontrol fungovania územnej samosprávy, býva nedodržanie pravidiel rozpočtovania a účtovníctva, ale taktiež princípov transparentného verejného obstarávania. V tlačovej správe to uvádza Najvyšší kontrolný úrad SR s tým, že kontrolóri často narážajú aj na problém, ktorý súvisí s rozdelením právomocí medzi zastupiteľstvom a primátorom či starostom.
V ostatných dvoch rokoch NKÚ SR poukazuje aj na veľmi časté využívanie tzv. princípu osobitného zreteľa pri predaji alebo dlhodobom prenájme samosprávnych nehnuteľností. Tento inštitút nie je z pohľadu kontrolórov dostatočne zadefinovaný v zákone a v mnohých prípadoch je zneužívaný ako ľahšia cesta odporu či zahmlenie procesu predaja samosprávneho majetku blízkemu človeku štatutára mesta alebo poslanca zastupiteľstva.
„Nemenej významnými zisteniami sú aj rezervy pri nastavovaní vnútorného kontrolného systému v rámci magistrátov či obecných úradov, ale tiež pri odbornom fungovaní samosprávnych kontrolórov. Ďalšou oblasťou, kde kontrolný úrad nachádza rezervy, a to predovšetkým pri menších samosprávach, je povinné zverejňovanie informácií,” uvádza úrad. V tomto prípade ide podľa NKÚ SR napríklad o nezverejňovanie zmlúv, faktúr či objednávok s chýbajúcimi povinnými informáciami ako dátum a meno alebo chýbajúcimi prepojeniami medzi zverejnenými údajmi (zmluva – objednávka – faktúra) na internete.
NKÚ SR zdôrazňuje, že kontrola má byť v prvom rade súčasťou riadenia, teda nástroj, ktorý umožňuje županovi, primátorovi či starostovi získať uistenie, že ľudia, ktorí pracujú na župe, magistráte a miestnom úrade, konajú nielen v súlade so zákonom, ale že sa dosahujú želané efekty a benefity, ktoré súvisia s objemom vynaložených verejných prostriedkov. „Kontrola nie je nástrojom na naháňanie zlodejov a podvodníkov. Na to sú prioritne určené iné inštitúcie – polícia či prokuratúra,” konštatuje úrad. Ten však môže svoje zistenia postúpiť orgánom činným v trestnom konaní. Zároveň však zdôrazňuje, že podľa výsledkov kontrol sa samosprávy javia ako dobrý hospodár. „Nie sú tými subjektmi, ktoré by zásadným spôsobom zvyšovali verejný dlh,” uviedol NKÚ SR.
Úrad tiež pripomína, že starostlivo posudzuje podnety od občanov a niektoré projekty kontrol vznikajú práve na ich základe. „V tomto prípade sa rozhoduje o realizácii auditu na základe rizík, skutočností popísaných v podnete, ale významnú rolu zohrávajú aj kapacitné možnosti úradu. Na základe podnetov boli naposledy kontrolované obce Pukanec, Žehra, Horná Streda, Sereď, Vysoké Tatry či Košický samosprávny kraj,” dodal NKÚ SR.
Zdroj: sa, DSe
Odporúčané články
V košickej mestskej časti Juh sa opäť niesla vôňa čerstvo upečeného koláča, keď sa mladá generácia spojila so seniorkami, aby spolu pripravili tradičný domáci slivkový koláč. Projekt Pečie celý Juh je nielen o pečení, ale aj o prepájaní skúseností a tradícií medzi generáciami.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.
Aj v prvú októbrovú nedeľu v tomto mesiaci sa takmer 17 000 bežcov postavilo na trať Medzinárodného maratónu mieru (MMM) v Košiciach, ktorý je najstarším v Európe a druhým na svete. MMM je už vyše 100 rokov neodmysliteľnou súčasťou života nášho mesta a inšpiráciou pre bežcov z celého sveta. Bude to tak aj naďalej, no premiérovo aj s oficiálnou podporou mesta Košice pre MMM na ďalších 100 rokov.