Novinkou Mikulášskeho expresu je parná jazda na detskej železnici v Košiciach
Novinkou mimoriadneho Mikulášskeho expresu, ktorý počas víkendu vypravia na východnom Slovensku, je aj parná jazda na detskej železnici.
„V sobotu vypravíme expres na trase Košice – Kysak – Prešov – Sabinov a späť. V nedeľu 1. decembra potešíme všetky poslušné deti, ktoré zavítajú na Košickú detskú historickú železnicu v Čermeli. Novinkou je vlak ťahaný najstaršou prevádzkovanou parnou lokomotívou v strednej Európe z roku 1884 – Katkou,“ informoval predseda občianskeho združenia (OZ) Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
[ad][/ad]Jazda staručkých motorákov
V sobotu po 9. hodine je pripravená mimoriadna jazda staručkých motorákov z Košíc do Prešova a Sabinova. Vlak bude zostavený z historických motorákov, známych pod názvom Hurvínek. Cestujúci ich môžu poznať podľa drevených lavíc, či klasického vykurovania pieckou.
„Počas jazdy sa deti osobne stretnú s Mikulášom, čertom či anjelikmi, budú sa môcť fotiť, porozprávať, odovzdať pekný obrázok, či zaspievať pesničku. Ak boli poslušné, dostanú aj pravý mikulášsky balíček,“ priblížil Lehotský.
Nevšedné zážiky
O deň neskôr prvýkrát v histórii železničky vyrazia na trať v tomto zimnom období parné vlaky, ktoré potiahne najstaršia prevádzkovaná parná lokomotíva v strednej Európe – 135-ročná Katka. Pripravené sú jazdy o 9. a 11. hodine.
„Každý rok sa snažíme posúvať hranice a možnosti železničky ďalej, aby sme našim cestujúcim pripravili nevšedné zážitky. Preto sme sa rozhodli, že na začiatku zimy vypravíme vlaky ťahané parnou lokomotívou,“dodal Lehotský s tým, že po iné roky býva Katka v tomto období už dávno zazimovaná, ako napríklad jej kolega Krutwig.
O zimnom prevádzkovaní parných lokomotív ani nikdy neuvažovali, pretože ich údržba je v mrazoch veľmi náročná a v podmienkach, aké v Čermeli majú, podľa Lehotského prakticky aj nerealizovateľná.
„Chýba nám zateplené a vykurované depo, a tak hrozí, že voda môže v jemných kanálikoch či zariadeniach zamrznúť a poškodiť rušeň. Za pomoci dobrovoľníkov a nonstop služby pri Katke, to však verím, zvládneme,“ dodáva predseda OZ s tým, že takýmto spôsobom chceli zimné jazdy otestovať.
Katka v tomto roku mohla premávať aj vďaka grantu Ministerstva kultúry SR, z ktorého mohli v lete realizovať na Katke rozsiahlejšie opravy. V rámci nedeľnej jazdy je pripravený pre všetkých cestujúcich aj mikulášsky program.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Predvianočné obdobie v meste často pripomína nekonečný kolotoč nákupov. Ale stačí sa na chvíľu zastaviť a zistiť, že dôležité veci máme úplne inde než v regáloch obchodov. Hoci sú výklady plné lákavých ponúk, Košičania majú o ideálnom darčeku celkom inú predstavu. Ukazuje sa, že pre väčšinu z nás sú tie najvzácnejšie veci také, ktoré sa pod stromček do baliaceho papiera zabaliť nedajú.
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.