Obrodia ekologickú dopravu zdieľané bicykle?
Kým v krajinách západnej Európy sú zdieľané bicykle v mestách pomaly už štandardom, na Slovensku sa s týmto populárnym spôsobom prepravy ešte len začína. V Košiciach sme si včera v rámci Európskeho týždňa mobility vyskúšali systém z Maďarska aj my.
Pri zdieľaných bicykloch ide o sieť automatizovaných staníc, na ktorých si po registrácii môžete požičať bicykel a vrátiť ho na ktorejkoľvek inej stanici v meste. Takáto výpožička je pri krátkom čase zdarma, dlhšie používanie bicykla je platené. Ak ale bicykel vrátime naspäť do stojana a vzápätí vyberieme, ráta sa nám čas od nuly.
Zopár príkladov
Na Slovensku zatiaľ funguje možnosť požičať si zdieľaný bicykel v Bratislave, Prievidzi a Kežmarku. Ide však o dielo aktivistov, ktorí prevádzkujú systémy bez podpory mesta iba na základe spolupráce cyklistickej komunity. Vo svete je ale situácia odlišná. Zdieľaný bicykel si môžete požičať vo viac ako 600 mestách. Omnoho lepšie sú na tom aj v Maďarsku, odkiaľ prišli včera v rámci týždňa mobility predstaviť systém aj do Košíc.
Podpora vlády
„V Maďarsku náš systém funguje v Miškovci, Ostrihome, Györi, Hevesi a Veľkej Kaniži,“ priblížil András Borbély, riaditeľ spoločnosti Cycleme, ktorá systém predstavila. Okrem nich prevádzkuje zdieľané bicykle v Maďarsku ešte spoločnosť T-Systems v Budapešti. Rozdiel Slovenska a Maďarska vidí v podpore vlády, ktorá priamymi dotáciami pre mestá a vďaka spolufinancovaniu eurofondmi tieto systémy výrazne podporuje. Všetky takéto systémy majú potom vo svojej správe mestá, ktoré si stanovujú aj podmienky prevádzky a ceny. „Zväčša to prevádzkujú dopravné spoločnosti a zvyčajne ani nepotrebujú žiadne ďalšie investície do prevádzky. Navyše, ak je mesto turistickou destináciou, ako napríklad Heves, vedia to použiť na reklamné účely,“ povedal Borbély.
A čo Košice?
Zavedenie takéhoto systému v Košiciach uvádza aj Program rozvoja mesta Košice na roky 2015-2020. Ten v bode 5.3 uvádza podporu aktivít na budovanie doplnkovej infraštruktúry ako výstavbu chránených parkovísk pre bicykle, cyklostojanov, nabíjacích staníc pre elektrobicykle, cyklopočítadlá a systémy automatickej požičovne bicyklov.
Podľa cyklokoordinátorky a organizátorky Veroniky Urbanovičovej nám ale ešte chýba infraštruktúra, no v rámci záväzku, ktorý si mesto dalo v programe rozvoja, by systém do roku 2020 mohol byť zavedený. „Zatiaľ sa preverujú možnosti, ako by takýto systém mohol fungovať, na ktorých miestach by mohli byť stanice umiestnené, koľko by to mohlo stáť,“ zhodnotila Urbanovičová. Pripomenula aj to, že sa už pracuje na výstavbe nových cyklotrás, aj keď to nie je jednoduché.
Nájdu sa peniaze?
Zdieľané bicykle sa pozdávali aj návštevníkom. „Tento maďarský systém je podľa mňa veľmi dobrý a jednoduchý. Otázka je, či sú obyvatelia pripravení na to, aby si požičiavali bicykle. Ďalšia otázka je, na akých trasách by to využívali, keďže v Košiciach veľa cyklotrás nemáme. Keby sa to aj v tomto zlepšilo, bolo by to ideálne,“ zhodnotil okoloidúci. Možnosti financovania eurofondmi vidí reálne zástupca firmy na Slovensku František Palkó. „Možnosti sú v rámci programu IROP na podporu ekologickej cyklistiky,“ povedal Palkó. Podľa jeho odhadov by takýto systém v Košiciach mohol stáť okolo 300-tisíc eur. Podobnú sumu ale stálo aj zavedenie systému v maďarskom Györi, ktorý má len okolo 130-tisíc obyvateľov. „Rozpočet závisí od počtu staníc aj typu bicykla, čiže sa to ťažko odhaduje,“ pripomenul Borbély.
Foto: sul
Odporúčané články
Daniel Bombic, známy ako Danny Kollár, ostáva vo väzbe. Ústavný súd SR mu totiž zamietol obe sťažnosti. Bombic, ktorý je obžalovaný z viacerých extrémistických trestných činov, to uviedol na sociálnej sieti Telegram. Ako napísal, z väzby sa už von nedostane.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.