Obrodia ekologickú dopravu zdieľané bicykle?
Kým v krajinách západnej Európy sú zdieľané bicykle v mestách pomaly už štandardom, na Slovensku sa s týmto populárnym spôsobom prepravy ešte len začína. V Košiciach sme si včera v rámci Európskeho týždňa mobility vyskúšali systém z Maďarska aj my.
Pri zdieľaných bicykloch ide o sieť automatizovaných staníc, na ktorých si po registrácii môžete požičať bicykel a vrátiť ho na ktorejkoľvek inej stanici v meste. Takáto výpožička je pri krátkom čase zdarma, dlhšie používanie bicykla je platené. Ak ale bicykel vrátime naspäť do stojana a vzápätí vyberieme, ráta sa nám čas od nuly.
Zopár príkladov
Na Slovensku zatiaľ funguje možnosť požičať si zdieľaný bicykel v Bratislave, Prievidzi a Kežmarku. Ide však o dielo aktivistov, ktorí prevádzkujú systémy bez podpory mesta iba na základe spolupráce cyklistickej komunity. Vo svete je ale situácia odlišná. Zdieľaný bicykel si môžete požičať vo viac ako 600 mestách. Omnoho lepšie sú na tom aj v Maďarsku, odkiaľ prišli včera v rámci týždňa mobility predstaviť systém aj do Košíc.
Podpora vlády
„V Maďarsku náš systém funguje v Miškovci, Ostrihome, Györi, Hevesi a Veľkej Kaniži,“ priblížil András Borbély, riaditeľ spoločnosti Cycleme, ktorá systém predstavila. Okrem nich prevádzkuje zdieľané bicykle v Maďarsku ešte spoločnosť T-Systems v Budapešti. Rozdiel Slovenska a Maďarska vidí v podpore vlády, ktorá priamymi dotáciami pre mestá a vďaka spolufinancovaniu eurofondmi tieto systémy výrazne podporuje. Všetky takéto systémy majú potom vo svojej správe mestá, ktoré si stanovujú aj podmienky prevádzky a ceny. „Zväčša to prevádzkujú dopravné spoločnosti a zvyčajne ani nepotrebujú žiadne ďalšie investície do prevádzky. Navyše, ak je mesto turistickou destináciou, ako napríklad Heves, vedia to použiť na reklamné účely,“ povedal Borbély.
A čo Košice?
Zavedenie takéhoto systému v Košiciach uvádza aj Program rozvoja mesta Košice na roky 2015-2020. Ten v bode 5.3 uvádza podporu aktivít na budovanie doplnkovej infraštruktúry ako výstavbu chránených parkovísk pre bicykle, cyklostojanov, nabíjacích staníc pre elektrobicykle, cyklopočítadlá a systémy automatickej požičovne bicyklov.
Podľa cyklokoordinátorky a organizátorky Veroniky Urbanovičovej nám ale ešte chýba infraštruktúra, no v rámci záväzku, ktorý si mesto dalo v programe rozvoja, by systém do roku 2020 mohol byť zavedený. „Zatiaľ sa preverujú možnosti, ako by takýto systém mohol fungovať, na ktorých miestach by mohli byť stanice umiestnené, koľko by to mohlo stáť,“ zhodnotila Urbanovičová. Pripomenula aj to, že sa už pracuje na výstavbe nových cyklotrás, aj keď to nie je jednoduché.
Nájdu sa peniaze?
Zdieľané bicykle sa pozdávali aj návštevníkom. „Tento maďarský systém je podľa mňa veľmi dobrý a jednoduchý. Otázka je, či sú obyvatelia pripravení na to, aby si požičiavali bicykle. Ďalšia otázka je, na akých trasách by to využívali, keďže v Košiciach veľa cyklotrás nemáme. Keby sa to aj v tomto zlepšilo, bolo by to ideálne,“ zhodnotil okoloidúci. Možnosti financovania eurofondmi vidí reálne zástupca firmy na Slovensku František Palkó. „Možnosti sú v rámci programu IROP na podporu ekologickej cyklistiky,“ povedal Palkó. Podľa jeho odhadov by takýto systém v Košiciach mohol stáť okolo 300-tisíc eur. Podobnú sumu ale stálo aj zavedenie systému v maďarskom Györi, ktorý má len okolo 130-tisíc obyvateľov. „Rozpočet závisí od počtu staníc aj typu bicykla, čiže sa to ťažko odhaduje,“ pripomenul Borbély.
Foto: sul
Odporúčané články
Vianočné sviatky sú pre staršiu generáciu najmä o pocite pokoja a blízkosti rodiny. Pri výbere darčeka pre rodičov či starých rodičov sa do popredia dostáva najmä starostlivosť o zdravie, zvyšovanie domáceho pohodlia a podpora ich záľub. Ideálny dar by mal byť praktický, ľahko ovládateľný a mal by seniorom spríjemniť každodenný život. Prinášame overené tipy na darčeky, ktoré sa dajú kúpiť priamo v Košiciach.
Ministerstvo životného prostredia pod vedením Tomáša Tarabu navrhuje znížiť stupeň ochrany povodia vodárenskej nádrže Starina v rámci zonácie Národného parku Poloniny, čo by mohlo ohroziť pitnú vodu viac ako 600-tisíc obyvateľov východného Slovenska. Organizácia Aevis varuje, že tento krok predstavuje vážnu hrozbu a veľký hazard pre zásobovanie pitnou vodou v oblasti.
Metropolou východu bežali Mikuláši, pomohli dobrej veci. Nesúťažný, štyri kilometre dlhý charitatívny beh centrom Košíc sa tento rok konal v nedeľu 7. decembra podvečer.