Pandémia ovplyvnila dovolenkárov. Čo ich najviac láka v Košickom kraji?
Prevažná väčšina Slovákov chce stráviť nadchádzajúcu letnú dovolenku na Slovensku. Cestovať k moru je odhodlaných len osem percent opýtaných. Vyplýva to z výsledkov najnovšieho prieskumu, ktorý pre Košický samosprávny kraj a Košice Región Turizmus realizovala agentúra Median SK na reprezentatívnej vzorke 502 dospelých respondentov.
Väčšina Slovákov, ktorí si na leto plánujú dovolenku, ostane podľa očakávaní doma. Pred vypuknutím pandémie už malo dovolenku naplánovanú 51 percent opýtaných, z nich sa iba 29 percent chystalo dovolenkovať na území Slovenska. Pandémia COVID-19 však všetko obrátila naruby – až 61 percent ľudí napokon bude dovolenkovať na Slovensku, iba 8 percent sa chystá k moru a 5 percent nebude pre obavy spojené s koronavírusom cestovať vôbec.
Svoju plánovanú dovolenku zrušilo, alebo sa v dohľadnej dobe chystá zrušiť až 48 percent z tých, ktorí ju už mali zarezervovanú. Ďalších 27 percent vyčkáva a rozhodne sa na základe vývoja situácie. Dovolenku presunulo 13 percent a len 8 percent respondentov dovolenku nezrušilo a určite na ňu pocestuje.
[ad][/ad]Šanca na objavovanie slovenských krás
Dovolenkári, ktorí prehodnotili svoje plány a rozhodli sa necestovať za hranice, majú teda túto sezónu výnimočnú šancu znovu objaviť miesta vo svojom okolí, o ktorých možno ani netušili.
„Podľa výsledkov prieskumu, spomedzi jednotlivých regiónov nášho kraja najviac láka Zemplín a Spiš, v oboch plánuje dovolenku po 9,7 percent respondentov. Na Zemplíne tak očakávame nárast turistov napríklad v lokalite Zemplínska šírava alebo v tokajskej vinohradníckej oblasti, na Spiš láka najmä turistika v Národnom parku Slovenský raj. V Košiciach a okolí chce dovolenkovať 8,9 percent ľudí a na Gemeri 5,4 percent opýtaných. Som si istý, že máme na to, aby sme dovolenkárov presvedčili, že sme Košický svetový kraj,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Rozhodovanie podľa hygienických a zdravotných odporúčaní
Výsledky prieskumu tiež potvrdili radikálnu zmenu v správaní v reakcii na pandémiu.
V ére pred koronavírusom bolo najsilnejším faktorom rozhodovania to, aké miesta chceme vidieť a navštíviť (68%), ďalej kvalita ubytovania (30%), služby ubytovacieho zariadenia (26%) či odporúčania od známych (22%).
Post-pandemickým faktorom rozhodovania medzi respondentmi dominujú hygienické a zdravotné odporúčania (71%), informácie o danej krajine (58%) a možnosť dopraviť sa domov v prípade núdze (32%). Pre 23% respondentov je dôležitá aj dostupnosť lekárskej starostlivosti.
„Slováci podľa výsledkov prieskumu radi a často výletovali u nás doma už aj minulý rok. Globálna pandémia, všetky prirodzené obavy, ale aj neistota týkajúca sa voľného pohybu osôb či leteckej dopravy chuť ešte viac cestovať po Slovensku len zvýšia. Až 63 percent opýtaných sa chce pohybovať po menej frekventovaných miestach a spoznávať tak menej známe lokality. K nám na východ to bolo pre mnohých slovenských cestovateľov ako na kraj sveta. A my ich teraz pozývam skutočne spoznať kraj sveta a úžasné miesta, ktoré inde nenájdu,“ uviedla výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.
Vedú poznávacie aktivity
Turisti sa chcú počas svojich výletov po Slovensku najviac venovať poznávacím aktivitám, akými sú návštevy hradov a múzeí (68%), lákajú ich tiež oddychové aktivity – wellness a aquaparky (56%) a športové aktivity (46%).
Do budúcna chce podľa prieskumu na Slovensku častejšie dovolenkovať 32% opýtaných, iba 5% sa chystá dovolenkovať výhradne v zahraničí.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Na košickej Triede SNP dnes došlo k dopravnej nehode dvoch električiek mestskej hromadnej dopravy. Podľa doterajších informácií sa zrazili v úseku na sídlisku Košice-Západ, kde do zadnej časti jednej súpravy, stojacej na červenej, narazila druhá električka.
Pýtali sme sa Košičanov, aká polievka nesmie chýbať na ich sviatočnom štedrovečernom stole. Zisťovali sme, či prevláda tradičná vianočná kapustnica alebo šošovicová polievka, ktorá je zvyčajne spojená so symbolom bohatstva v novom roku.
Akademická únia v Oxforde (AUO) a Európske obchodné zhromaždenie v Oxforde (Spojené kráľovstvo) je inštitúcia s viac ako 25-ročnými skúsenosťami s oceňovaním vynikajúcich podnikov a lídrov zo 74 krajín.