Pfizer začína štúdiu vakcíny upravenej proti variantu omikron
Farmaceutická spoločnosť Pfizer spustila porovnávaciu štúdiu svojej pôvodnej vakcíny proti COVID-19 s dávkami špeciálne upravenými proti vysoko nákazlivému variantu omikron koronavírusu. Americká firma oznámila začatie štúdie v utorok spolu so svojím nemeckým partnerom, biotechnologickou spoločnosťou BioNTech.
Výrobcovia vakcín upravujú svoje očkovacie látky tak, aby lepšie pasovali na omikron pre prípad, že by svetoví zdravotnícki predstavitelia rozhodli, že je to potrebné.
I keď omikron má schopnosť s vyššou pravdepodobnosťou nakaziť aj ľudí, ktorí sú zaočkovaní, zatiaľ nie je jasné, či je potrebná zmena vakcíny. Pôvodné očkovacie látky totiž stále ponúkajú dobrú ochranu proti vážnemu priebehu ochorenia a úmrtiu.
Štúdie zo Spojených štátov a ďalších krajín jasne ukázali, že podanie posilňujúcej dávky vakcíny túto ochranu zlepšuje a zvyšuje šance, že sa človek vyhne miernej nákaze.
Na novej americkej štúdii sa zúčastní do 1 420 zdravých dospelých vo veku 18 až 55 rokov, na ktorých by mali otestovať upravenú vakcínu či už ako posilňujúcu dávku alebo ako základné očkovanie. Vedci preskúmajú bezpečnosť upravenej vakcíny aj to, ako dokáže naštartovať imunitný systém v porovnaní s pôvodnými očkovacími látkami.
Zdroj: (SITA, ab;dm)
Odporúčané články
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.