Podľa primátora je úplná obnova električkovej dopravy otázkou niekoľkých dní. Na čo sa čaká?
Obmedzené spustenie prevádzky električiek po skončení rekonštrukcie tratí a uzlov vyvoláva viaceré otázky. V prvom rade je otázne, prečo nepustili električky na všetky zrekonštruované trate.

Električky sa v pondelok objavili len na úsekoch, ktoré vynovovali v rámci stavby MEU, napríklad pri amfiteátri.
Dnes ráno sa totiž objavili len v úsekoch, kde bola výluka kvôli prestavbe električkových uzlov v rámci stavby MEU. Úseky, ktoré sa týkajú stavby IKD, teda súvislá trať od Staničného námestia cez Štúrovu, Kuzmányho a Hviezdoslavovu ulicu po Námestie Maratónu mieru, zatiaľ nesprevádzkovali.
“V súčasnosti sa spustili úseky trate, ktoré súvisia so stavbou MEU. Preto už električky môžu jazdiť napríklad cez Terasu. Tam už kolaudácia prebehla a kolaudačné rozhodnutie bolo vydané,” vysvetlil na pondelňajšom rokovaní mestského zastupiteľstva primátor mesta Richard Raši.
Iná je situácia v prípade stavby IKD. “Aj tu už je všetko otázkou niekoľkých dní. Čaká sa ešte na rozhodnutie Dráhového úradu. Veríme, že príde v priebehu najbližších dní, aby sme mohli spustiť aj ďalšie úseky. Toto rozhodnutie nevieme urýchliť, ale je nevyhnutné na to, aby mohla byť spustená riadna prevádzka električiek. To už bude úplný záver rekonštrukcie,” povedal Raši.
O peniaze vraj neprídeme
Ďalším problémom, ku ktorému sa primátor vyjadril, sú absentujúce testovacie jazdy s vlakoelektričkou (tram-trainom). Viacerí ich spomínali ako nevyhnutné na to, aby mohli byť preplatené financie zo strany Bruselu. Schválené totiž boli na výstavbu duálnej trate, ktorá má byť schopná okrem električiek zniesť aj prevádzku výrazne ťažších a väčších tram-trainov.
“Ja sám som našiel záujemcu, výrobcu z Viedne, ktorý by bol ochotný skúšku aj s dopravou tram-trainu do Košíc urobiť za nejakých 100-tisíc eur. Potom by sme mali absolútnu istotu, že keď sa po rokoch tieto vozidlá dostanú na trať, nenastanú zbytočné problémy,” hovorí mestský poslanec Miroslav Špak. Podľa jeho kolegu Marcela Gibódu je spomínaná suma len 0,25 percenta z celkovej investície 40 miliónov a stojí za istotu, že milióny neboli investované zle.
“Absencia takejto skúšky vôbec nie je problémom. Trate boli dimenzované tak, aby vyhovovali duálnej prevádzke, aby na nej v budúcnosti mohli jazdiť tram-trainy. Pokiaľ niekto nájde zbytočných 100 alebo 200-tisíc eur, tak to môže byť urobené. My však také peniaze nemáme. Skúsenosti z viacerých európskych miest však potvrdzujú, že trate s rovnakými parametrami, aké máme v Košiciach, bez problémov tram-trainom vyhovujú,” myslí si primátor Raši.
Niet sa čoho báť
Podľa jeho slov pre absenciu skúšok trate tram-trainom nestratí mesto ani euro z nenávratného finančného príspevku z Európskej únie. “Utvrdzuje ma v tom aj ďalšia skutočnosť. Z európskych fondov čerpali peniaze aj na rekonštrukciu tratí v Bratislave. Napriek tomu, že nie sú ani tak ďaleko, ako my, to vyzerá reálne tak, že peniaze dostanú. Nemáme sa čoho báť,” tvrdí prvý muž mesta.
Zastávka pri Katastrálnom úrade bude v dezolátnom stave ešte niekoľko rokov

Zastávku akoby ostreľovali so samopalmi.
O zastávke na električkovej trati na Južnej triede pri Katastrálnom úrade sme už v denníku košice:dnes písali.
Priniesli sme aj reakciu hovorkyne Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Michaely Karaffovej, že rozbitú zastávku v súčasnosti opravovať neplánujú, lebo má byť súčasťou chystanej ďalšej modernizácie električkových tratí.
Jej slová však spochybnil dopravný inžinier Pavel Titl. Na sociálnej sieti konštatoval, že spomínaná zastávka nepatrí do úsekov, ktoré sa budú v projekte Modernizácia električkových tratí (MET) opravovať. Ten sa má realizovať od júla 2016 do konca roka 2018.
Znova sme oslovili hovorkyňu DPMK, aby tento rozpor vysvetlila: “Spomínaná zastávka je súčasťou projektu MET 2. Projekt sa začne spracovávať na budúci rok, ” uviedla Karaffová.
Včera na mestskom zastupiteľstve primátor Raši spresnil, že MET 2 sa bude realizovať až po ukončení projektu MET, teda najskôr v roku 2019.
Foto 1 a 2: Veronika Janušková
Foto 3: sč
Odporúčané články
Mesto ponúka svojim dlžníkom zbaviť sa dlhov, pričom do konca roka okrem dlžnej sumy zaplatia pokutu iba 5 eur. V priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.