Polícia zaznamenala vlani najmenej dopravných nehôd za posledné desaťročie
Polícia zaznamenala v roku 2020 najmenej dopravných nehôd za posledných desať rokov. Bolo ich 11 856, o 1 881 menej ako rok predtým. Na cestách zahynulo 224 osôb, čo je o 21 menej obetí ako v roku 2019 a zároveň druhý najnižší počet od vzniku SR. Ťažko zranených bolo 892 ľudí, s ľahkými zraneniami skončilo 4 468 osôb.
Dočasný prezident Policajného zboru (PZ) Peter Kovařík, viceprezident PZ Róbert Bozalka a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ Ľuboš Rumanovský o tom informovali na stredajšej tlačovej konferencii.
S následkom na živote alebo zdraví sa skončilo 4 292 nehôd a usmrtením 209. Polícia zaznamenala tiež 1 541 nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu. Hoci ide o 36 menej ako rok predtým, polícia považuje alkohol za volantom naďalej za vážny problém.
[ad][/ad]Najviac usmrtených osôb v Žilinskom kraji
Ako priblížil Bozalka, 59 percent obetí bolo usmrtených v motorových vozidlách. Druhý najvyšší podiel, 19 percent, tvorili chodci, avšak v roku 2020 ich na cestách zomrelo najmenej od vzniku SR. Ako však pripomenul Bozalka, chodci sú naďalej najzraniteľnejšou skupinou cestnej premávky. Vyzval ich preto na dodržiavanie pravidiel a používanie reflexných prvkov. Motocyklisti predstavovali 13 percent obetí a cyklisti deväť percent.
Najviac usmrtených osôb bolo v Žilinskom kraji (45), najmenej v Prešovskom kraji (17). V porovnaní so susednými štátmi v počte usmrtených osôb na milión obyvateľov je SR so 41 obeťami na druhom mieste po Rakúsku s 37 usmrtenými osobami a pred Českou republikou so 43 usmrtenými. Najviac osôb zomrelo na cestách prvej triedy, najmenej na diaľniciach.
Až 46 percent dopravných nehôd zapríčinilo porušenie povinností vodiča. Ide napríklad o telefonovanie, nedanie prednosti chodcovi alebo nevenovanie sa riadeniu vozidla. Tento dôvod dominuje aj príčinám smrteľných dopravných nehôd, ďalšia v poradí je prekročená rýchlosť jazdy.
Najviac nehôd bolo v auguste
Najnehodovejším dňom bol piatok, najmä popoludní, najviac osôb však zahynulo pri nehodách v stredu doobeda. Najviac nehôd polícia zaznamenala v auguste, 26, najmenej v decembri, sedem.
Polícia avizuje v súvislosti s častými príčinami dopravných nehôd zmenu legislatívy. Telefonovanie a prekročenie rýchlosti navrhli podľa Rumanovského zaradiť medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky, čo by policajtom umožnilo pri opakovaných porušeniach napríklad uložiť vodičom zákaz činnosti. Ako dodal, návrh už prešiel vnútrorezortným pripomienkovým konaním.
Prostredníctvom Fondu obnovy by chcela polícia dofinancovať dobudovanie systému objektívnej zodpovednosti. Pri statickej doprave plánuje presunúť kompetencie obecným a mestským políciám.
Návrh zapadá aj do riešenia miestnych parkovacích politík. Rumanovský zároveň potvrdil rokovania s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Najbližšie roky vodičov podľa neho čakajú najväčšie dopravné obmedzenia v súvislosti s výstavbou D1 a D4.
(TASR)
[ad2][/ad2]Odporúčané články
V predposlednú septembrovú nedeľu, teda 22. septembra, sa v Košiciach bude pochodovať za život. Národný pochod za život sa do metropoly východu vráti po 13 rokoch. Ako informovali organizátori pochodu, program bude trvať dva dni a pochod bude jeho vyvrcholením.
V Kráľovskom Chlmci došlo k udalosti, ktorá otriasla celým mestom. 11-ročný chlapec sa pri páde z okna školy vážne zranil a momentálne bojuje o život.
Západné Slovensko čelilo v posledných dňoch vážnym povodniam, ktoré výrazne ovplyvnili život obyvateľov v postihnutých oblastiach. Vzhľadom na túto situáciu sme sa obrátili na Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) s otázkami, aké riziká môžeme očakávať v Košickom kraji a či hrozia podobné scenáre aj na východe Slovenska.