Pomôže Sulík dostať geotermálnu energiu do Košíc?
Pred vyše dvadsiatimi rokmi neďaleko Košíc odhalili tri prieskumné vrty zásobu horúcej podzemnej vody. Plány, že by sa mohla využívať na vykurovanie mesta, však doteraz neboli realizované.
Teplota podzemnej vody na území medzi obcami Ďurkov, Bidovce, Svinica a Olšovany dosahuje 136 stupňov Celzia. Podľa pôvodných zámerov krátko po realizácii vrtov v rokoch 1998 a 1999 sa mala využívať na vykurovanie košických domácností, škôl, či priemyselných podnikov. Uvažovalo sa aj o postavení akvaparku s využitím tejto vody. Na rekreačné účely, teda kúpanie či welness, by však bola prihorúca a jej čiastočné schladenie príliš nákladné.
Za posledné roky však nič nenasvedčovalo tomu, že by Košice mohli profitovať z blízkosti ekologického zdroja tepelnej energie, ktorý je od mesta vzdialený len necelých 20 kilometrov.
[ad][/ad]Prebudí spiaci projekt?
Majiteľom vrtov je spoločnosť Geoterm Košice, v ktorej má väčšinu prostredníctvom spoločnosti SPP Infrastucture štátny podnik Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Druhým, menšinovým vlastníkom je Tepláreň Košice.
Primátor Košíc Jaroslav Polaček podľa vlastných slov od svojho nástupu do funkcie absolvoval niekoľko stretnutí so zástupcami Geotermu. Lokalita je podľa neho jedna z najpriaznivejších geotermálnych zón na celom Slovensku a je veľká škoda, že sa vôbec nevyužíva. Primátor má v pláne spiaci projekt prebudiť.
Ako hovorí, využitie geotermálnej energie by si vyžiadali veľké investície, preto bude potrebné popri možnostiach štátneho a mestského rozpočtu do projektu zainteresovať aj súkromných investorov.
„Chceme to však celé posunúť ďalej, pretože hlavnou výhodou pre Košičanov by bolo ekologickejšie teplo. Zároveň by v blízkosti mohli vzniknúť prevádzky ďalších firiem napojených na tento zdroj tepla a vznikli by tak nové pracovné miesta,“ myslí si J. Polaček.

Pod gesciou ministerstva hospodárstva
Svoje predstavy primátor predniesol ministrovi Richardovi Sulíkovi, ktorý v pondelok navštívil Košice, a dočkal sa priaznivej odozvy. Ako sám minister priznal, doteraz nemal najmenšiu vedomosť o tom, aký potenciál drieme v lokalite blízkej mestu.
„Vôbec som nevedel, že Košice môžu využívať horúcu vodu, ktoré leží v útrobách zeme len pár kilometrov odtiaľto. Je jej dostatok, no všetko závisí na spolupráci medzi košickou Teplárňou a SPP. Obidve spoločnosti patria pod ministerstva hospodárstva. Je to oblasť, kde viem a chcem byť nápomocný. Nedá sa to riešiť cez mail, lepšie je raz vidieť ako tisíckrát počuť. Už v najbližších dňoch sa tým začnem zaoberať,“ prisľúbil vicepremiér.
[ad2][/ad2]Dokončenie geotermálneho projektu bude podľa odborníkov technicky a finančne veľmi náročné. Treba totiž priviesť potrubie do Košíc, či vyriešiť problémy s cirkulovaním a odovzdávaním tepla horúcej a agresívnej vody.
V konečnom dôsledku by však projekt prispel k stabilizácii ceny tepla v Košiciach a najmä významnému zníženiu využívania fosílnych palív v celoslovenskom meradle. Nie zanedbateľným je aj ďalšie zníženie emisií a zlepšenie kvality ovzdušia v meste a okolí.
K tomuto všetkému by pomoc R. Sulíka z pozície ministra hospodárstva mohla naozaj výrazne prispieť.
Zaujalo Vás niečo vo vašom okolí? Napíšte nám na [email protected]
Odporúčané články
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).

