Povianočné zľavy začali, nákupné šialenstvo nie
Pre prvé dni po Vianociach bývajú typické návaly v obchodných centrách. Mnohé predajne totiž spúšťajú rôzne zľavové akcie, pri ktorých sa dá ušetriť pekná kôpka peňazí. V Košiciach sme však v priebehu včerajška žiadne nákupné šialenstvo nezaznamenali.
Átrium Optima
Pred jedným z najväčších košických nákupných centier sme okolo obeda našli na parkovisku ešte dosť prázdnych miest. „V utorok, teda hneď po sviatkoch, to bolo horšie. Parkovisko bolo úplne plné a mali sme aj poriadny nával. Ale nejaké strkanice neboli, ani nadávanie sme od zákazníkov nepočuli,“ hovorí Denisa Adamčíková z jednej z predajní so športovými potrebami.
Vo viacerých obchodoch, najmä s elektronikou, odevmi či obuvou, sme našli tabuľky informujúce o výpredajoch a zľavách. Napríklad v Datarte sľubovali aj vyše 60-percentné zľavy.
„Práve to sme prišli využiť a podarilo sa nám nakúpiť šaty a doplnky. Okrem toho sme si však urobili aj dámsku jazdu, poprechádzali sme sa po obchodoch a posedeli pri káve,“ povedala nám Andrea Bernátová z Drienovca.
Prešovčanka Denisa Červenická prišla v prvom rade vrátiť darček, ktorý jej synčekovi príliš neulahodil. „Máme však dosť času, poprechádzame sa po obchodoch a uvidíme. Ak nájdeme niečo výhodné, tak aj nakúpime,“ nádejala sa pred vchodom do centra.
Výmenu alebo vrátenie vianočných darčekov nám potvrdili vo viacerých predajniach. „Nebolo toho veľa, ale našli sa podobné prípady. Dosť ľudí sme tu mali v utorok a čakáme aj dnes, ale skôr po piatej popoludní, keď ľudia prídu z práce. Zatiaľ sa to odohrávalo vo všetkej slušnosti, konflikty so zákazníkmi sme nemali. Výrazné zľavy sa u nás plánujú až po Novom roku, takže záujem zákazníkov by nemal ustať, a tým pádom ani tržby by nemali klesnúť,“ zhodnotil Lukáš Riľák z obchodu s džínsovým tovarom.
Peter Šimkanin, riaditeľ obchodného centra Optima, nám povedal, že počet návštevníkov je u nich v prvých povianočných dňoch mimoriadne vysoký, približujúci sa číslam posledných vianočných dní. „Samozrejme, parkovisko je vyťažené na maximum. Nebolo však potrebné zavádzať nejaké mimoriadne opatrenia a regulovať dopravu.“
Hypermarket Tesco
Parkovisko pred Hypermarketom Tesco na Trolejbusovej ulici včera napoludnie síce nezívalo prázdnotou, ale voľných miest sme našli ešte desiatky. O prehustenej premávke sa nedalo hovoriť ani v predajniach vnútri.
„Zrejme nás to ešte len čaká, možno aj dnes, ale skôr v podvečerných a večerných hodinách. V utorok popoludní tu bolo naozaj veľa ľudí, dalo sa to však zvládnuť a všetko prebehlo v pokojnej atmosfére,“ dozvedeli sme sa od jednej z predavačiek z oddelenia odevov.
Povianočné zľavy sa už začali aj v Tescu. Ľudia ich využívali najmä v oddelení potravín a elektroniky. Napríklad fľašu šampanského mohli ľudia kúpiť o 42 percent lacnejšie ako inokedy – len za 2,79 namiesto pôvodných 4,89 eur. „Využili sme to, lebo organizujeme silvestrovskú zábavu a to sa nám naozaj oplatí,“ povedali nám dvaja muži, ktorých sme zastihli tesne pred platením.
Využitie zliav sa oplatilo aj Košičanovi Erikovi Szilágyimu. V oddelení s elektronikou kúpil televízor. „Pôvodne stál 460 eur, dnes ho dávali za 330 eur. Nakúpiť som dnes prišiel práve kvôli zľavám. Využívam ich každý rok, pretože je to finančne naozaj výhodné.“
Masívnu výmenu darčekov zatiaľ pracovníčky z oddelenia reklamácií nezaznamenali.
Aupark
Menej ľudí po Vianociach ako minulý rok nám potvrdili v Auparku. Obchodné centrum sme navštívili v čase obeda, keď býva takmer plné v priebehu celého roka. Aj napriek tomu sme v podzemnom parkovisku našli ešte niekoľko desiatok voľných miest.
Zľavy sa síce na návštevníkov hrnuli takmer z každého obchodu, extrémny nákupný ošiaľ sa však nekonal. Ľudia chodili po obchodnom centre v priemere len s jednou až dvoma nákupnými taškami. „Každý rok býva nával po Vianociach. Ľudia mávajú viac peňazí a chodia tovar či už nakupovať alebo meniť. Môj názor však je, že tohto roku je nápor trošku menší ako minulý rok,“ skonštatovala asistentka predaja v Exisporte Tina.
Okrem povianočnej nákupnej mánie pridávali návštevnosti Auparku tí, ktorí prišli nevhodný darček vymeniť. „Tovar veľmi meniť nechodia, o to viac sa ale zaujímajú o zľavy,“ zhodnotila Eva Mlynarčíková, asistentka predaja v Local B.
„Pred Vianocami bol taký trochu ošiaľ, ale teraz je to pokojné, pretože takéto akcie sme mali už aj pred Vianocami,“ povedala Katarína Fricková, asistentka predaja v obchode Salamander.
Riaditeľ košického Auparku Marcel Boroš potvrdil zvýšenú návštevnosť v porovnaní so štandardom, aj vyťaženosť parkovacích miest v podobnom rozsahu ako v predvianočnom období.
“Ľudia nakupujú viac po Vianociach kvôli výpredajom. Dôvodom je aj fakt, že vianočným darčekom sú často peniaze, ktoré zákazník minie v obchodnom centre,” povedal Boroš.
O rovnakom trende utrácania peňažných darov na veci podľa vlastného výberu hovorí aj Katarína Kadašiová, koordinátorka komunikácie reťazca Tesco. Podľa nej sú v týchto dňoch parkoviská pred ich hypermarketmi obsadené na asi sedemdesiat percent.
Matej Šulc, Oľga Točíková
—
Vrátenie darčeka závisí aj od dobrej vôle obchodníka
Ak sa vám stane, že vianočný darček nie je podľa vašej chuti, nemusí sa vám ho podariť vždy vrátiť. „Vždy je to o dohode nakupujúceho a predávajúceho. Ak totiž zistíte, že vám výrobok nevyhovuje z hľadiska farby, alebo ste taký už dostali, nie je to dôvod na klasickú reklamáciu,“ tvrdí riaditeľka košického inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Silvia Gazdová.

Ak možnosť vrátenia kamenná predajňa priamo deklaruje, musí to dodržať. Vtedy však musí aj zákazník dodržať podmienky, ktoré predajňa vyžaduje, napríklad vrátenie v pôvodnom obale. Iná situácia je pri nákupoch cez internet. „Keďže zákazník pri takomto predaji nemá možnosť si kvalitu tovaru fyzicky skontrolovať, môže podľa zákona bez udania dôvodu výrobok do 14 dní vrátiť. Musí to však urobiť písomne. Vtedy je predávajúci povinný mu vrátiť všetky platby,“ hovorí S. Gazdová.
Ľubomír Ferko
Podľa analytika trhu a obchodu Ľubomíra Drahovského je pre ľudí motiváciou k nákupu tovaru v akcii pocit, že keď nakúpia lacnejšie, zvíťazia nad obchodom. „Realita je však taká, že počas roka sú v obchodoch podobné ceny,“ vraví Drahovský. Ľudia pri kúpe tovaru v akcii podľa neho nie sú dostatočne pozorní a neporovnávajú ceny a zľavy pred Vianocami a počas vianočného výpredaja. Nakupujú aj zbytočnosti. „Ľudia by si mali uvedomiť, čo vlastne potrebujú,“ dodal.
(OLI)
Foto: Iveta Vaculová
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.