Rýchlostná cesta R2 Šaca – Košické Oľšany má byť v roku 2023
V súvislosti s výstavbou rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany aktuálne prebieha príprava podkladov pre podanie žiadosti na stavebné povolenie a zároveň sa zabezpečuje majetkovoprávne vyrovnanie stavby.
Ako uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová s tým, ukončenie výstavby a spustenie rýchlostnej cesty do prevádzky sa pri II. úseku predpokladá v druhom polroku 2022 a pri I. úseku v prvom polroku 2023.
Ako pripomenula, v tomto roku bola vypracovaná projektová dokumentácia na stavebné povolenie, ktorá sa následne rozdelila na dva samostatné úseky. Ten prvý zahŕňa R2 Šaca – Haniska a R2/R4 Haniska – Košice juh (úsek v prevádzke ako súčasť R4 Košice – Milhosť). Druhý úsek je R2/R4 Košice-juh – Košické Oľšany.
[ad][/ad]Začiatok výstavby na nový rok
Súťaž na zhotoviteľa stavby na druhom úseku chce NDS vyhlásiť koncom roka. „Najprv by sa malo začať so stavebnými prácami na II. úseku, ktorý prepojí už prevádzkovanú rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť od Maďarska s diaľnicou D1 v úseku Budimír – Bidovce, ktorá je v súčasnosti vo výstavbe,“ povedala s tým, že sa tak vytvorí súvislý úsek diaľničnej siete, ktorý odkloní tranzitnú dopravu prechádzajúcu doteraz cez intravilán mesta Košice. „Začiatok výstavby tohto úseku je plánovaný v lete 2019. Výstavba I. úseku rýchlostnej cesty sa plánuje začiatkom roka 2020,“ uviedla.
Podľa Michalovej má byť celková dĺžka rýchlostnej cesty takmer 24 kilometrov, má obsahovať štyri jazdné pruhy, zahŕňať päť križovatiek a 20 mostov. Ako povedala, v križovatke Košice-Juh je v rámci stavby navrhnuté Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty Šebastovce i jednostranné veľké odpočívadlo Valaliky, ktoré má byť dopravne napojené na obidva smery. „Okrem hlavných objektov stavby ako rýchlostná cesta s vybavením, mostných objektov, križovatiek sú súčasťou stavby aj vyvolané preložky dotknutých ciest, a inžinierskych sietí,“ spresnila.
[ad2][/ad2]Stavba za 290 miliónov eur
Účelom navrhovanej stavby je podľa NDS odľahčenie v súčasnosti zaťaženej dopravnej siete v okolí Košíc, ako aj v samotnom meste od tranzitnej dopravy. „Zároveň sa vytvorením juhovýchodného obchvatu a viacerých nových napojení na existujúci dopravný systém prerozdelí zdrojová a cieľová doprava, čím sa odľahčia v súčasnosti vyťažené vstupy do mesta,“ dodala Michalová.
Ako uviedla, stavebné náklady na celú stavbu sú určené na základe vykonanej štátnej expertízy v sume okolo 290 miliónov eur a stavba by mala byť financovaná z eurofondov z tohto programovacieho obdobia.
(TASR, JH)
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na zmeny v MHD počas vianočných aj novoročných sviatkov. Ako DPMK pripomenul na sociálnej sieti, obdobie školských prázdnin potrvá od 22. decembra 2025 do 7. januára 2026.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.