Samoobslužný systém vo vlakoch bude od júla na štyroch regionálnych tratiach na východe
Na štyroch železničných regionálnych tratiach na východe Slovenska budú cestujúci od 1. júla využívať samoobslužný výpravný systém (SVS). Ide o linky Humenné – Medzilaborce mesto, Prešov – Bardejov, Humenné – Stakčín a Košice – Moldava nad Bodvou mesto. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) o tejto zmene v regionálnej doprave informovala v stredu v súvislosti s pravidelnou druhou aktualizáciou cestovného poriadku, ktorá začne platiť od 12. júna.
„Samoobslužný výpravný systém sa zavádza na tratiach, na ktorých je vo väčšine vlakov nízka frekvencia cestujúcich, resp. vysoké percento cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu,“ zdôvodnil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Cestujúci okrem nákupu cestovných dokladov v miestach, kde je „okienko“, majú k dispozícii SMS lístky, e-shop dopravcu i mobilnú aplikáciu Ideme vlakom.
V krajnom prípade si lístok môžu zakúpiť aj priamo u rušňovodiča pred nástupom do vlaku na zastávke (cez okienko vlaku), obdobne ako to je nastavené pri medzimestských autobusoch, kde je z personálu prítomný tiež iba šofér. Všetci rušňovodiči na tratiach s SVS podľa ZSSK prešli potrebným školením a sú na predaj lístkov vybavení, železničiari odporúčajú mať primeranú hotovosť.
„Slovenským špecifickým dôvodom pre zavádzanie SVS systému na menej frekventovaných tratiach je vysoký podiel cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu. Tým postačuje na tratiach s SVS iba preukaz na bezplatnú prepravu, nemusia si kupovať lístok, ani sa nikde registrovať, a teda tu nie je potrebné kontrolovať cestovné doklady značnej časti cestujúcich na regionálnych tratiach,“ podotkol Kováč. Ako dodal, samoobslužný výpravný systém sa bežne využíva v zahraničí, napríklad v Rakúsku, Česku, Maďarsku, Švajčiarsku i Nemecku. V rámci prevádzky vlakov ZSSK je tento systém už zavedený na Tatranskej elektrickej železnici a zubačke.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.