Slepé koľajnice sú prípravou na nové trasy
Pri rekonštrukcii električkovej trate na Hviezdoslavovej ulici, hneď vedľa budovy Úradu Košického samosprávneho kraja, sa objavili slepé koľaje. Nadväzujú na obratisko na Námestí Maratónu mieru, ale v smere ku kruhovému objazdu pri Jumbo centre jednoducho po niekoľkých metroch končia v asfalte.
“Je to už príprava na tram-trainy, o ktorých sa toľko hovorilo? Alebo je to len nejaká záloha, kam môže električka v prípade potreby vyčkať na odstránenie nejakého problému? Podobné slepé koľaje sú totiž aj pred železničnou stanicou,” zaujíma viacerých Košičanov, ktorí nám poslali otázky.
Odpovede sme hľadali u vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ladislava Olexu, ktorý od začiatku stojí pri projekte Integrovanej koľajovej dopravy (IKD), teda prepojení električkovej a vlakovej dopravy v meste.
Príprava na tram-trainy
“Práve ukončená v podstate nová trať Staničné námestie – Štúrova – Kuzmányho – Námestie Maratónu mieru je len jednou časťou systému IKD. Na Staničnom námestí je pripravené odbočenie na južnú časť železničnej stanice. V budúcnosti by tadeto mohli premávať vlakoelektričky, takzvané tram-trainy.“
Podľa neho len samotný most, ktorý by na stanici spojil električkovú a vlakovú trať, by stál 15 miliónov eur. Najprv však treba komplexne vyriešiť celý systém IKD tak, aby bol efektívny a rentabilný. A potom zohnať financie. Realizáciu L. Olexa odhaduje na asi desať rokov.
Zatiaľ je to otázne
Aj zatiaľ slepé koľaje na Hviezdoslavovej sú prípravou na novú budúcu trasu.
“Ďalšia, už projekčne spracovaná časť celého systému, je pokračovanie z Námestia Maratónu mieru cez Masarykovu ulicu ponad koľaje železníc na Rampovej, odbočenie doľava pozdĺž koľajníc železničných k budúcemu terminálu neďaleko hypermarketu Tesco a odtiaľ v ďalšej etape s odbočením doprava na Sídlisko Ťahanovce. Je otázne, či to budú tram-trainy, alebo električky. Zrejme však električky kvôli výškovému prechodu,” tvrdí dopravný odborník.
Rozvíjame historický odkaz
Košice majú totiž podľa krajského šéfa dopravy jedinečné podmienky na rozvoj koľajovej dopravy. Začalo sa to už v roku 1861, keď do mesta prišiel prvý vlak. Od stanice sa totiž začali budovať koľaje k rozvíjajúcim sa podnikom, ako napríklad pivovar alebo mlyn. Mali rovnaký rozchod ako koľajnice železníc, teda 1435 mm. Tak vznikala koľajová sieť v Košiciach.
“Táto história nám dáva odkaz – keďže tu máme koľaje s rovnakým rozchodom, využime ich novým, moderným spôsobom. A tak bol zadaný projekt na výstavbu inegrovanej koľajovej dopravy v Košiciach,” hovorí Ladislav Olexa. Dodáva, že základ na to, aby sa v budúcnosti dala efektívne riešiť doprava v meste modernými spôsobmi, je už urobený
Čo je tram-train
Aký je rozdiel medzi električkou a tram-trainom? Podľa Ladislava Olexu je to zložitejšie, ako sa zdá.
“Električka má nižší nápravový tlak, je ľahšia a môže prechádzať menšími oblúkmi. Tram-train má vyšší nápravový tlak, je teda ťažší a potrebuje väčšie oblúky na trati. Technicky zložité je najmä riešenie napájania motorovej časti. Vedenie na železniciach má 3000 voltov, na električkovej trati 700 voltov. Ide o jednosmerný prúd. V tram-traine je teda oveľa zložitejšia motorová časť. K tomu treba mať vybudované nové depo, električkové nestačí,” vysvetľuje dopravný odborník.
Systém integrovanej dopravy začína v Moldave
Od decembra začne fungovať prvá etapa systému integrovanej dopravy z Moldavy nad Bodvou do Košíc. Vtedy spustia nový terminál a cestovné poriadky vlakov a autobusov.
“Systém je založený na spoločných cestovných poriadkoch a tarifách,” vysvetľuje vedúci odboru dopravy KSK Ladislav Olexa.
Výhodou je oveľa vyššia koordinácia autobusovej a koľajovej dopravy s MHD, aby na seba nadväzovali.
Dopravcovia zasa budú mať lepšiu efektivitu využívania svojich dopravných prostriedkov, budú riadené z jedného dispečerského centra. Takýto systém majú vyskúšaný napríklad v Brne.
U nás bude prvou lastovičkou novovybudovaný terminál v Moldave nad Bodvou. “Je tam 7 autobusových nástupíšť pre príchod, 2 na odchod a bude tam chodiť 7 párov vlakov z Moldavy do Košíc a späť.
Vlaky budú zabezpečovať dopravné spojenie na hlavné pracovné zmeny v U. S. Steele. S vedením podniku sme rokovali o rozvoze zamestnancov autobusmi vnútropodnikovej dopravy priamo z vlakovej zastávky Hutníky,” dodal L. Olexa.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Pavol Slota, predseda národnej strany DOMOV, spolu s novinárkou Michalou Gánovskou navštívili vojnou postihnuté oblasti Donbasu, aby priniesli autentický pohľad na život v tejto konfliktne zóne. Ich cesta do Donecka, Avdejevky, Mariupolu a ďalších miest sa stala základom dokumentu Voľba národa – svedectvo z Donbasu.
Aj v prvú októbrovú nedeľu v tomto mesiaci sa takmer 17 000 bežcov postavilo na trať Medzinárodného maratónu mieru (MMM) v Košiciach, ktorý je najstarším v Európe a druhým na svete. MMM je už vyše 100 rokov neodmysliteľnou súčasťou života nášho mesta a inšpiráciou pre bežcov z celého sveta. Bude to tak aj naďalej, no premiérovo aj s oficiálnou podporou mesta Košice pre MMM na ďalších 100 rokov.