Slováci prišli s novinkou predných brzdových svetiel! Stanú sa súčasťou povinnej výbavy? (FOTO)
Slovenská spoločnosť Lunaco Inovations vyvinula novú technológiu, ktorá by mala pomôcť ochrániť ľudské životy. Ide o predné brzdové svetlo, ktoré budú testovať na slovenských cestách.
Predné brzdové svetlo bude fungovať na rovnakom princípe ako zadné. V momente ako začne vodič brzdiť, rozsvieti sa aj predné brzdové svetlo. Jediným rozdielom je farba, ktorá bude zelená. Vďaka LED zelenému pásiku budú aj chodci na priechode, cyklisti či oproti idúce vozidlá vedieť či vozidlo brzdí, alebo nie.
„Môže to priniesť záchranu ľudských životov a ťažko zranených na cestách,“ uviedol konateľ spoločnosti Lunaco Inovations Ľubomír Marjak na tlačovej besede. Cieľom spoločnosti je, aby sa predné brzdové svetlo stalo súčasťou povinnej výbavy vozidla. Aj z toho dôvodu vykonali veľké množstvo testov so špičkovými odborníkmi z Nemecka.
“Minulý rok bolo na európskych cestách 20-tisíc úmrtí. Počet ťažko zranených je ešte päťkrát väčší. Aj jeden zranený je príliš veľa, a preto je nutné využiť všetky možné prostriedky na zlepšenie bezpečnosti,” uviedol na tlačovej besede riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu Bernard Kirschbaum.
Tejto myšlienke je naklonený aj európsky parlament, avšak na to, aby pristúpil k zmene legislatívy, žiada aj údaje z praxe. „Predné brzdové svetlo je významným prvkom pre zníženie nehodovosti, pre ochranu životov a zdravia ľudí. Budem rád, keď táto praktická prevádzka bude úspešne otestovaná, aby sme mohli ďalej pokračovať v legislatívnej práci na úrovni Európskeho parlamentu a realizovať túto slovenskú inováciu v európskom meradle,“ uviedol europoslanec Ivan Štefanec.
Štúdia na slovenských cestách potrvá 9 mesiacov. Výskum sa začal už 22. septembra 2022 a potrvá až do 22. júna 2023. Do tohto výskumu zapoja až 3000 vozidiel. Predné brzdové svetlá budú testovať na rôznych vozidlách, medzi ktorými sú aj autobusy, kamióny či taxíky.
(ZL)







Galéria
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Deviata celoslovenská pacientska konferencia Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) v Bratislave (14.-15. novembra 2025) spojila pacientov so zástupcami ministerstva, parlamentného výboru pre zdravotníctvo, zdravotných poisťovní, poskytovateľov a akademickej obce. Vyvrcholením podujatia bolo tradičné slávnostné udeľovanie ocenení Môj lekár, Moja sestra.

