Slováci za potraviny najviac minú v decembri
S blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdavky slovenských spotrebiteľov, a to nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Koncom roka siľudia radi doprajú viac a z roka na rok utrácajú vyššie sumy za jedlo.
Finančne najnáročnejším obdobím roka je už tradične pre spotrebiteľov december. Počas tohto mesiaca minú približne desatinu z celoročného rozpočtu na potraviny a tento pomer sa v priebehu posledných rokov nemení.
„Prvým obdobím, kedy sa začínajú tržby odkláňať od priemeru a sledujeme vyšší obrat za potraviny, je posledný novembrový týždeň. Avšak jednoznačne najsilnejším týždňom v roku je práve prebiehajúci tretí decembrový týždeň, t. j. posledný týždeň pred vianočnými sviatkami, keď sa spotrebitelia zásobujú na dni voľna,“ tvrdí Mária Hukelová z výskumnej a analytickej spoločnosti pôsobiacej na Slovensku.
Záujem o značkové výrobky
Podľa nej pri nákupoch dominujú v tržbách hlavne hypermarkety a supermarkety, kde sa míňajú až dve tretiny predvianočných výdavkov za potraviny.
A záujem je najmä o značkové výrobky a ich podiel je v tomto mesiaci najvyšší z celého roka. Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel (okolo 19 %), kým priemer počas roka je viac ako 21 %. A naopak, v čase šetrenia po sviatkoch sa podiel privátnych značiek znovu zvýši v januári, keď dosahuje svoj najvyšší podiel v roku (okolo 23 %).
[ad][/ad]Najviac míňame na alkohol
Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových predvianočných (t. j. decembrových) výdavkov za potraviny najviac – až 14 % – za alkoholické nápoje. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdavkov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu si ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov.
Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minú Slováci asi 9 % a za čerstvé pečivo okolo 6,5 % z celkových výdavkov. Na nealkoholické nápoje dajú zo svojich peňaženiek asi 6 % z celkových decembrových výdavkov za potraviny a 4 % putujú za kávu, čaj a ostatné nápoje.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Vianočné sviatky sú pre staršiu generáciu najmä o pocite pokoja a blízkosti rodiny. Pri výbere darčeka pre rodičov či starých rodičov sa do popredia dostáva najmä starostlivosť o zdravie, zvyšovanie domáceho pohodlia a podpora ich záľub. Ideálny dar by mal byť praktický, ľahko ovládateľný a mal by seniorom spríjemniť každodenný život. Prinášame overené tipy na darčeky, ktoré sa dajú kúpiť priamo v Košiciach.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.