Slovenské elektrárne pracujú na diverzifikácii dodávok jadrového paliva, nie je to však vôbec jednoduché
Slovenské elektrárne pracujú na diverzifikácii dodávok jadrového paliva. Trh dodávateľov certifikovaného jadrového paliva pre bloky VVER 440 je však podľa slovenského dominantného výrobcu elektriny mimoriadne limitovaný.
„Sme ochotní komunikovať a rokovať s ktorýmkoľvek potenciálnym výrobcom paliva pre naše elektrárne. Takéto palivo musí prejsť procesom licencovania, v ktorom musí byť preukázané, že jeho použitie bude bezpečné. Bez úspešného preukázania bezpečnej prevádzky paliva nie je možné nové palivo použiť,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenských elektrární Oľga Baková.
Do všetkých reaktorov typu VVER 440, ktoré sú v prevádzke (Maďarsko, Česko, Fínsko, Bulharsko) , a ktoré máme v jadrových elektrárňach Mochovce i Bohunice, v súčasnosti dodáva jadrové palivo len ruská spoločnosť TVEL. Slovenské elektrárne sa aj v minulosti snažili aspoň sčasti diverzifikovať dodávky jadrového paliva. Pred zhruba siedmimi rokmi dokonca uzatvorili s francúzskou spoločnosťou Areva zmluvu, tá ale bola iba o dodávke obohateného uránu pre jadrové palivo dodávané ruskou firmou. „Spoločnosť Areva nedodávala jadrové palivo a nemá schopnosť vyrobiť ho pre Slovenské elektrárne,“ upozornila Baková. Zmluva bola účinná do roku 2020.
Európska únia dokonca pred siedmimi rokmi, teda rok po anexii poloostrova Krym Ruskom, poskytla ôsmim spoločnostiam medzi ktorými bola aj slovenská spoločnosť VUJE dotáciu dva milióny eur. Tá mala slúžiť na diverzifikáciu dodávok paliva pre reaktory ruského typu VVER. Slovenské elektrárne sa na projekte nepodieľali. „Podľa našich informácií však tento projekt skúmal podmienky, nevyhnutné pre licencovanie paliva. Nešlo o vypracovanie licenčnej dokumentácie a realizovanie licenčného procesu,“ konštatovala Baková.
Vymeniť ruské jadrové palivo v slovenských atómových elektrárňach za iné nie je také jednoduché. Podľa Úradu jadrového dozoru SR (ÚJD) výmena paliva za napríklad západného typu si vyžaduje veľa projektantskej práce a príprav. Podľa predsedníčky ÚJD Marty Žiakovej, vôbec nejde o jednoduchý proces. „Je to veľmi ťažké. Dá sa to v dnešnej technickej dobe, ale ten proces, keď začínate používať iné palivo, je dosť zdĺhavý. Musíte preskúmať všetky bezpečnostné aspekty, ktoré sú s tým v rámci predpísaných požiadaviek spojené. Nemôže prísť k poškodeniu nielen samotného paliva, ale ani primárneho okruhu jadrového reaktora,“ povedala Žiaková.
Zdroj: (SITA, md;it)
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.