Akčný plán zvýšenia železničnej bezpečnosti prináša balík opatrení v ôsmich oblastiach
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Materiál vychádza z predloženého návrhu opatrení na zvýšenie bezpečnosti v železničnom sektore z 12. novembra a reaguje na aktuálny stav železničnej dopravy po dvojici železničných nehôd v Jablonove nad Turňou a pri Pezinku. Akčný plán prináša balík opatrení v ôsmych kľúčových oblastiach, medzi ktoré patrí rozšírenie používania systémov ETCS a GSM-R, zavedenie kamier na stanovištiach rušňovodičov, nový systém sledovania pracovného času rušňovodičov, modernizácia odbornej prípravy vrátane mobilných trenažérov, úprava podmienok pre dopravcov v liberalizovanom prostredí, zavedenie antikolízneho informačného ekosystému na vybraných tratiach, vytvorenie jednotného vyšetrovacieho útvaru v doprave a posilnenie kontrolných kapacít Dopravného úradu.
Výdavky v miliónoch
S materiálom sú spojené aj finančné náklady. Odhadované výdavky zahŕňajú 100-tisíc eur na vypracovanie riešenia pre antikolízny systém, 310-tisíc eur na rozšírenie informačného systému ŽSR o evidenciu pracovného času rušňovodičov či 400-tisíc eur na nákup telových kamier pre rušňovodičov ZSSK. Ministerstvo dopravy má v rokoch 2026 a 2027 obstarať jazdné trenažéry v celkovej hodnote štyri milióny eur. Dopravný úrad má byť personálne posilnený o štyroch zamestnancov na zabezpečenie novej kontrolnej a povoľovacej agendy, čo v rokoch 2027 a 2028 prinesie náklady vo výške zhruba 280-tisíc eur. Personálne a prevádzkové výdavky spojené s obsluhou jazdných trenažérov stúpnu na úroveň približne 350-tisíc eur ročne pre celkovo osem osôb.
Rezort dopravy má podľa pripraveného uznesenia zároveň zabezpečiť vyhlásenie troch verejných obstarávaní na projekty ETCS bez modernizácie infraštruktúry. Prvým je úsek Varín – Paludza s termínom do 30. apríla 2026. Nasledovať má úsek Markušovce – Krompachy, kde má byť verejné obstarávanie vyhlásené najneskôr do 31. decembra 2027. Tretia zákazka sa týka úseku Kysak – Košice vrátane železničného uzla Košice s termínom do 30. apríla 2027.
Zároveň má minister dopravy zabezpečiť aj všetky potrebné povoľovacie rozhodnutia pre budúce modernizačné stavby financované z Programu Slovensko a CEF v programovom období 2028 – 2034. Ide o úseky Paludza – Liptovský Hrádok, Liptovský Hrádok – Lučivná a Krompachy – Kysak. Termín na splnenie tejto úlohy je stanovený do 31. decembra 2027.
(SITA, ks)
Odporúčané články
Verejné korčuľovanie v Košiciach začína svoju zimnú sezónu a na výber je v meste hneď niekoľko možností. Prinášame prehľad, kde si môžete obuť korčule – či už hľadáte romantické klzisko pod holým nebom (Alejová, Mestský park), alebo preferujete krytú arénu. V článku prinášame rozpis platný na túto zimnú sezónu.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.