Lavičky z centra Košíc sú unikátmi. Prečo ich v zime nevidieť?
Tak ako každú zimu, aj túto zmizli z centra Košíc unikátne biele lavičky. O to, aby sa v správnom čase vrátili do služieb ľudí, sa starajú pracovníci zo Správy mestskej zelene v Košiciach. Tí si dávajú pozor na to, aby zachovali nielen ich dizajn, ale aj históriu, ktorá je podľa ich slov nenahraditeľná.
Lavičky z centra sú v zime stiahnuté z ulíc a prechádzajú opravami. Postupne sa čistia vysokotlakovou vodou a následne je posudzovaný ich stav z dvoch hľadísk – vizuálneho a mechanického. Zatiaľ čo lavičky v dobrom stave sa len vyčistia, tie v horšom sa kompletne rozoberú. Počas opráv dostanú napríklad úplne nové sedákové dosky.
Ako upozornili pracovníci zo Správy mestskej zelene v Košiciach, nie vždy je ich práca aj ocenená. Snažia sa, aby boli lavičky vždy reprezentatívne, postupne ich obnovujú a umývajú, avšak “niekedy sú znečistené už po jednej noci a naša snaha takto rýchlo vyjde navnivoč,” uviedli na svojej facebookovej stránke.
Lavičky v centre sú pritom unikáty, pochádzajúce z čias obnovy Hlavnej ulice z roku 1997. Opätovne ich už nie je možné vyrobiť, keďže zlievarne, ktoré odlievali nohy pre lavičky, zanikli. “Rovnako nemáme informácie ani o formách, takže pravdepodobne zanikli so zlievarňou. Podľa vzoru aktuálnych by bolo možné odliať veľmi podobné nohy, ale musíme myslieť aj na autorské práva, ktoré sú pri podobných umeleckých návrhoch vymožiteľné,” vysvetlili situáciu pracovníci Správy mestskej zelene v Košiciach.
Nohy lavičiek sú vyrobené z liatiny a váha jednej lavičky prekračuje až 50 kíl. Dizajn lavičiek zároveň rešpektuje požiadavky na centrálnu pamiatkovú zónu, a tak lavičky dopĺňajú atmosféru historického centra Košíc.
>>> Viac foto nájdete v GALÉRII. <<<







Zdroj: (FB/Správa mestskej zelene v Košiciach, DK)
Galéria
Odporúčané články
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.