Slovensko má ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. V Košiciach ju uvidíte už čoskoro
Slovensko má od utorka 25. apríla ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. Po 46 rokoch sa v Haniske pri Košiciach rozhoreli prvé plamene pod kotlom historickej parnej lokomotívy, ktorú v roku 1917 vyrobila 1. Českomoravská spoločnosť pre Rakúske štátne dráhy. Tzv. Štvorkolák s typovým označením 434.2338 má vo svojej opatere Klub historických koľajových vozidiel (KHKV).
Reštaurátorské a opravárenské práce trvali takmer 20 rokov. Ako ďalej v tlačovej správe informovala Zuzana Lehotská z KHKV, lokomotíva je vlastníctvom Železničného múzea SR, ktoré však nemá kapacity postarať sa o všetky historické unikáty, preto sa viaceré exponáty dostali do opatery rôznych železničných spolkov. Štvorkolák sa presne po dvadsiatich rokoch predstaví verejnosti v rušňovom depe v Košiciach počas obnovenej Rušňoparády 6. a 7. mája.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Dni mesta Košice pokračujú. Toto je program na nasledujúci týždeň
Po úspešných kotlových skúškach čaká lokomotívu ešte autorizačná jazda a technicko-bezpečnostná skúška. Po jej zvládnutí bude môcť komisár vydať rozhodnutie o nasadení rušňa do prevádzky.
„Mašinka by následne mohla byť sporadicky nasadzovaná na mimoriadne nostalgické vlaky alebo sa ukáže aj pri rôznych slávnostiach či výročiach. Rušeň prakticky po celý čas svojej existencie ťahal osobné aj nákladné vlaky vo východných a stredných Čechách, no útlmom parnej prevádzky v sedemdesiatych rokoch sa dostal do depa v Slanom, kde bol v roku 1977 odstavený a o dva roky neskôr zrušený,” ozrejmila Lehotská.
Oprava stála takmer stotisíc
Riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega si myslí, že je čas, aby sa pozornosť konečne zamerala aj na dejiny železničnej dopravy a industriálne pamiatky na Slovensku. „Na oprave mašinky sme nepracovali intenzívnych 20 rokov, nakoľko sa vystriedali rôzne aj zložité obdobia, no dnes sme radi, že sme už iba kúsok od finále,” uviedol predseda KHKV Peter Pajtáš.
Celá oprava rušňa stála viac ako stotisíc eur, pričom menšiu časť nákladov pokryli sponzorské dary, príspevky jednotlivcov alebo granty Karpatskej nadácie, USS Košice či Železníc SR.
Zdroj: (SITA, vr)
Galéria
Odporúčané články
Kardiocentrum AGEL Košice-Šaca, ktoré bolo spustené na konci roka 2022, je zariadenie, kde sa liečilo už viac ako 16 500 pacientov. Od marca 2023 plne funguje operačný a intervenčný program, a od júla 2023 má centrum štatút špecializovanej nemocnice.
V poslednom období sa obyvatelia, nielen Košického kraja, stretávajú s čoraz častejšími extrémami. Aj na portáli KOŠICE: DNES sa pred nedávanom mohli dozvedieť o teplotných rekordoch, ktoré zasiahli východné Slovensko. Vo februári sme dokonca boli svedkami najteplejšieho zimného dňa.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.