SNS: Školstvo potrebuje pokračovať v reformách, kozmetické úpravy nestačia
Bratislava 4. septembra (TASR) – Školstvo v súčasnosti monitorujú mnohé hodnotiace systémy vykonávané väčšinou formou testov, či už domácich, alebo zahraničných. “V tých sme vo väčšine na priemerných pozíciách či tesne pod nimi, čo nie je dobré. Horšie je, že trend neukazuje zlepšenie, ale v podstate stagnáciu, takže zostávame na rovnakej úrovni,” vyhlásil pri príležitosti začiatku nového školského roka exminister školstva, člen odborného kabinetu SNS Ján Mikolaj.
Dodal, že predmetom kritiky, najmä priamo od väčších zamestnávateľov, je aj umiestňovanie žiakov v praxi.
“Školstvo preto potrebuje napredovať cestou reforiem. Prvá systémová reforma bola zavedená do škôl v roku 2007 a v rámci nej sa vypracovali nové učebné štandardy podľa medzinárodných noriem ISCED, zaviedli nové školské vzdelávacie programy, ktoré boli mimo dosahu štátneho dirigizmu a postavené výlučne na vôli pedagógov,” pripomenul. “Zaviedol sa aj systém vzdelávania pedagógov a systém finančného odmeňovania za vzdelávanie, zmenila sa štruktúra financovanie škôl,” dodal.
V týchto zmenách je podľa Mikolaja nevyhnutné pokračovať, a to najmä v ich úprave na základe poznatkov z ich aplikácie. “Je nevyhnutné pokračovať v obsahovej reforme vrátane metód výučby a v zmenách systému odborného školstva, najmä zapojením výrobnej praxe do vzdelávania, aby tak samotná mohla poskytovať obsah vzdelávacích programov a ich aplikáciu pre prax,” vyhlásil exminister.
“Od súčasného ministra, ktorý je mladý, avšak bez pedagogickej praxe, sa odvaha k takýmto riešeniam očakáva. Jednoduché riešenia, ktorými začal, ako napríklad posun termínu testovania, počty asistentov či stanovenie minimálneho počtu žiakov, stačiť jednoducho nebudú,” tvrdí Mikolaj.
Školstvo je podľa neho príliš dôležitá oblasť, aby si mohla dovoliť pokračovať v stagnácii. “Vývoj napreduje obrovskou rýchlosťou a nezachytenie tohto trendu sa odrazí vo všetkých sférach spoločnosti. Kritika školstva zo všetkých strán vždy bola a aj bude. No zľaknúť sa jej a pokračovať v jednoduchých a politicky populárnych zmenách bude v konečnom dôsledku pre školstvo škodlivé,” uzavrel Mikolaj.
df ed
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Pôsobil v mnohých krajinách sveta a zakotvil v Košiciach. Generálny riaditeľ Národného divadla Košice získal prestížnu cenu za celoživotné dielo v oblasti divadla. Toto vyznamenanie sa zväčša odovzdáva umelcom pri príležitosti významného životného jubilea. Ocenená je tak práca a tvorba, ktorú priniesli spoločnosti a divákom.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od obnovy úpravne vody v Stakčíne po výhru dvoch Košičaniek na svetovom šampionáte v kickboxe. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.