Sociologička: Izolácia počas pandémie deťom neprospieva a brzdí ich vývoj
Obmedzená až žiadna socializácia deťom, predovšetkým v predškolskom veku, v súčasnosti neprospieva a brzdí ich vývoj vo viacerých parametroch. „Sú to komunikácia, nadväzovanie vzťahov, riešenie konfliktov a aj kreativita,“ uviedla pre TASR sociologička Marcela Šarvajcová z Katedry sociológie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Upozornila na to v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19, keď je na Slovensku zatvorená väčšina materských aj základných škôl.
[ad][/ad]Ako dodala, najmenšie deti zameškané neskôr určite dobehnú. „Môžu mať však problém opätovnej aklimatizácie v prostredí škôlky, keďže dlhodobo sú len v spoločnosti rodičov, prípadne súrodencov,“ pripomenula s tým, že netreba zabúdať na nový a dôležitý aspekt ich domáceho prostredia, čo je home office ich rodičov. „Ak si spoločnosť myslí, že dieťa je doma a celý deň sa s ním niekto hrá, je to veľakrát mylná predstava,“ pokračovala a doplnila, že od rodičov, ktorí pracujú z domu, sa vyžaduje plné pracovné nasadenie. „Príkladom sú tí, ktorí pracujú napríklad v korporátoch. Celý deň majú slúchadlá na ušiach a takmer nepretržité telefónne hovory. Takže okrem toho, že dieťa nemá prístup k skupine rovesníkov, žije ešte aj pracovnú dobu svojho rodiča a v tomto čase je odkladané do úzadia,“ zhrnula.
Podľa nej pri starších deťoch, ktoré sú pre nový koronavírus doma ešte dlhšie, netreba podceňovať silu technologických závislostí. „Počítač a internet sa stali ich dennými spoločníkmi a takmer jediným prostriedkom pre komunikáciu. Dôsledky toho je vidieť na preplnených linkách dôvery. Následky tejto situácie si niektoré deti odnesú aj do budúcnosti,“ spomenula.
[ad2][/ad2]Sociologička tiež upozorňuje na to, že čerpanie pandemického ošetrovného príspevku od štátu je ideálne počas krátkeho obdobia. Dlhodobo však spôsobuje pre slovenské rodiny nielen finančné problémy. „Zvlášť negatívne dopady má táto situácia na matky, ktoré svoju rodinu živia samy. Na Slovensku ich nie je málo a súčasná situácia pre ne nemá východisko,“ podotkla.
„V súčasnosti pracuje z domu veľká časť ekonomicky aktívnej populácie. Rodičia oprávnene cítia vyčerpanie, frustráciu, únavu či pocit vyhorenia. Z tohto kolobehu je jediným riešením otváranie škôlok a škôl. Zriaďovatelia k tomuto kroku pristupujú s rešpektom, rovnako aj rodičov sprevádza strach a silná vôľa ešte vydržať,“ ukončila Šarvajcová.
(TASR)
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
V sobotu 13. decembra v čase od 8.00 do 14.30 hod. bude úplne uzavretá Dopravná ulica pod mostom na Hlinkovej. Dôvodom je dokončovanie prác na stabilizačných opatreniach na spomínanom moste. Ide o prechodné riešenie s cieľom zabrániť zhoršovaniu technického stavu mostnej konštrukcie, kým sa na budúci rok začne s plánovanou rekonštrukciou mosta.
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.