Starosta Čane kontra architekti
KOŠICE – Situácia na malom zimnom štadióne v Čani, kde sa pred týždňom otrávilo jedovatým oxidom uhličitým niekoľko desiatok ľudí, stále nie je ustálená. “Zatiaľ neviem povedať nič nové, ani ako dopadli merania expertov, ani kedy budeme môcť štadión otvoriť,” povedal nám dnes starosta Čane Michal Rečka.
Zatiaľ zverejnené informácie hovoria, že vyšetrovacie verzie príčiny nešťastia sa točia okolo nedostatočného odvetrávania štadióna a činnosti rolby poháňanej motorom na propán-bután, pri horení ktorého vzniká oxid uhoľnatý. Štadión, ktorý s veľkou slávou v prítomnosti vtedajšieho predsedu parlamentu Pavla Pašku odovzdávali do užívania verejnosti pred vyše dvoma rokmi, zrejme špeciálnu vzduchotechniku alebo vetranie vôbec nemá.
“Na ten projekt si pamätám. My sme odvetrávanie ani klimatizáciu vôbec neriešili. Šlo to mimo projektu, postarať sa o to mal investor,” povedal nám architekt Milan Zvara z košickej firmy Griff, ktorá štadión projektovala.
Investorom bola obec Čaňa, no starosta M. Rečka už skôr reagoval tak, že poukazoval práve na architektov projektu: “Verím, že sú natoľko fundovaní, že tieto otázky mali vyriešené.”
Chladenie na “zimáku” projektovala a inštalovala firma Primachlad z Prešova. “My sme robili chladenie a odvlhčovanie ľadovej plochy. To sčasti slúži aj ako klimatizácia, pretože pri správnom fungovaní čiastočne aj nasáva vzduch zvonku. Pokiaľ viem, takto to funguje na viacerých štadiónoch na Slovensku,” tvrdí konateľ prešovskej spoločnosti Stanislav Karniš. Podľa jeho názoru však zrejme práve humbug okolo čanianskeho štadiónu prinúti prevádzkovateľov ďalších takýchto “zimákov” riešiť odvetrávanie hoci len nejakými ventilátormi.
Veľmi podobný štadión ako čaniansky majú vo Veľkom Krtíši. “Aj u nás funguje ako klimatizácia odvlhčovacia jednotka. Máme však elektrickú rolbu, takže podobná situácia ako v Čani nehrozí,” myslí si správca tamojšieho štadióna Ján Kunštár.
Foto: tasr
Odporúčané články
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.

