Štát zvýšil dotácie pre Železnice SR, na prevádzku infraštruktúry im to stále nestačí

Dotácie zo štátneho rozpočtu pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na prevádzku infraštruktúry v tomto roku sa zvýšili z pôvodných 241,6 mil. eur aktuálne na 298,6 mil. eur. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) najnovšie zvýšilo prostriedky pre štátneho manažéra železničnej infraštruktúry o 57 mil. eur na základe rozpočtového opatrenia Ministerstva financií SR. Vyplýva to z dodatku k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 – 2021 medzi rezortom dopravy a železnicami, zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv.
Ani zvýšený objem dotácií podľa ŽSR nerieši problém ich podfinancovania v aktuálnom roku, naďalej nezohľadňuje potrebné finančné zdroje na realizáciu zmluvy v plnom rozsahu a na infraštruktúru na zabezpečenie plnohodnotného prevádzkovania súčasných aktívnych železničných tratí. Ministerstvo dopravy a železničiari sa preto dohodli, že budú pokračovať v rokovaniach a vyvinú maximálne úsilie na zabezpečenie financovania, ktoré umožní plnenie požiadaviek rezortu na kvantitatívne a kvalitatívne parametre a rozsah prevádzkovania dráhy a jej súčastí v zmluvne dohodnutom rozsahu.
Štát okrem zdrojov na prevádzku infraštruktúry poskytoval ŽSR ročne 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných vplyvov zo zníženia úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre pre nákladných dopravcov. Táto suma v terajšom roku cez dodatok k zmluve v septembri vzrástla na 24,9 mil. eur. Ministerstvo dopravy a ŽSR uzavreli ešte v júli tohto roka zmluvu o poskytnutí vyše 26 mil. eur na investičné akcie v rámci modernizácie a rozvoja železničnej dopravnej cesty do konca roka 2021.
ŽSR podľa bilancie ekonomicky oprávnených nákladov a výnosov by na základe zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry mali v tomto roku dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkové plánované náklady sú v objeme 433,8 mil. eur, z toho najviac na služby v minimálnom prístupovom balíku vyše 390 mil. eur a na služby v traťovom prístupe k servisným zariadeniam a ďalšie služby 42 mil. eur.
Celkové výnosy sú plánované vo výške 405,8 mil. eur, z toho najväčšiu časť tvoria úhrada od ministerstva dopravy na ekonomicky oprávnené náklady súvisiace so službami vo výške 298,6 mil. eur a úhrady od dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre za 78 mil. eur. Stratu z rozdielu medzi skutočnými nákladmi a výnosmi zo zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry v objeme 28 mil. eur chcú železničiari vykryť nerozdeleným ziskom z minulých rokov. Celkový výsledok hospodárenia na základe zmluvy by tak mal byť vyrovnaný.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) eviduje za posledné dni niekoľko poškodení automatov na cestovné lístky. Počas posledného víkendu bolo poškodené zariadenie na zastávke Kalinovská. Ako na sociálnej sieti informoval DPMK, za posledných deväť dní išlo už o tretie poškodené zariadenie.

Predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič dnes (13. 9.) narušil tlačovku strany Smer-SD k nelegálnej migrácii. Na miesto tlačovej konferencie pred Úrad vlády doviezol auto s ampliónmi a strane prostredníctvom nich vyčítal, že zaviedla tlačivá na legalizovanie dočasného pobytu nelegálnych migrantov. Členovia strany sa snažili jeho vystúpenie prekaziť, pričom došlo aj k fyzickým potýčkam.

Vodičským preukazom ružovej farby, ktoré boli vydávané od vzniku Slovenskej republiky do apríla 2004, končí platnosť tohto roka. Vodiči sú teda povinní vymeniť si ich do konca roka za nové vodičské preukazy s biometrickými údajmi.