Štvrtkový štrajk v DPMK je nezákonný
Odborové organizácie v DPMK doručili v utorok o 14.00 hod. vedenie spoločnosti oznámenie o vyhlásení ostrého štrajku, ktorý sa má uskutočniť v štvrtok 9. mája medzi 07.00 hod. až 09.00 hod. Vyhlásenie štrajku zdôvodnili naplnením hospodárskych a sociálnych záujmov zamestnancov, ktoré malo nastať ich 10-percentným nárastom platov v tomto roku a ďalších 8 percent od začiatku roka 2020.
Mesto Košice ako 100-percentný akcionár DPMK upozorňuje zamestnancov DPMK a cestujúcu verejnosť, že pri vyhlásení štrajku porušili obe odborové organizácie v DPMK vo viacerých ustanoveniach zákon č. 2/1991 o kolektívnom vyjednávaní.
Odborári porušili ustanovenia o kolektívnom vyjednávaní
Išlo o dve porušenia paragrafov zákona v častiach „štrajk v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy“ a „konanie pred sprostredkovateľom.“ Prvým bolo nedodržanie ustanovenia, podľa ktorého musia odborári informovať zamestnávateľa o štrajku tri pracovné dni pred jeho uskutočnením. Zároveň zákon neumožňuje štrajkovať v prípade, ak niektorý z účastníkov kolektívneho vyjednávania, v tomto prípade DPMK, požiadal o určenie sprostredkovateľa na riešenie kolektívneho sporu.
[ad][/ad]Z tohto dôvodu je štrajk vodičov nezákonný. Prevádzka MHD počas štvrtkového rána musí byť zabezpečená v rovnakej miere ako počas bežných pracovných dní, v opačnom prípade dôjde k porušenie zákona.
Pri vyhlásení štrajku sú príslušné odborové organizácie povinné postupovať v súlade so zákonom o kolektívnom vyjednávaní a dodržať všetky povinnosti stanovené v ustanoveniach § 17 tohto zákona. Vzhľadom k tomu, že odborové organizácie konali v rozpore s ustanovením § 11, § 12 a § 17 tohto zákona, štrajk vyhlásený odborovými organizáciami na deň 9. mája 2019 považuje vedenie DPMK za nezákonný v zmysle § 20 tohto zákona. Rovnaký právny názor majú aj viacerí odborníci na pracovné právo, s ktorými to v DPMK konzultovali.
Generálny riaditeľ DPMK vyzýva vodičov, aby štrajk zvážili
„Vyzývame každého vodiča MHD, aby zvážil svoje postup v štvrtok od 7.00 do 9.00 hod., v opačnom prípade môžu DPMK vzniknúť škody,” uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.
Podniková kolektívna zmluva medzi DPMK a Základnou organizáciou vodičov MHD pri DPMK a Základnou organizáciou IOZ pri DPMK bola uzatvorená 2. januára 2015 a jej platnosť bola dodatkom predĺžená do 31. decembra 2020.
Odborári doručili 24. januára 2019 vedeniu DPMK návrh na pokračovanie kolektívneho vyjednávania, kde okrem iného otvorili aj kolektívne vyjednávanie v kapitole o Mzdových tarifách. V zmysle § 5 tohto zákona môžu zmluvné strany v kolektívnej zmluve dohodnúť možnosť zmeny kolektívnej zmluvy a jej rozsah, čo si aj zmluvné strany dohodli.
Odmietli sprostredkovateľa z ministerstva práce
V takom prípade sa pri každej zmene postupuje ako pri uzatváraní kolektívnej zmluvy. Z toho vyplýva, že ak medzi zmluvnými stranami nedôjde k dohode, ide o kolektívny spor a obe strany sú povinné postupovať podľa príslušných ustanovení zákona o kolektívnom vyjednávaní.
„Keďže v rámci spoločných rokovaní o kolektívnej zmluve 25. februára 2019 a 6. mája 2019 nedošlo medzi nami k dohode o mzdových otázkach, navrhli sme im ešte v pondelok 6. mája využitie inštitútu sprostredkovateľa. Zástupcovia odborových organizácií však na jeho využitie nevideli dôvod. My sme aj naďalej postupovali v súlade s týmto zákonom a požiadal Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o určenie sprostredkovateľa na riešenie kolektívneho sporu vo vecí mzdových otázok zamestnancov DPMK,“ hovorí predseda Predstavenstva DPMK.
[ad2][/ad2]O tejto skutočnosti písomne informovali aj predstaviteľov oboch odborových organizácií.
„Boli sme prekvapení, keď odborári ešte v pondelok pred médiami vyhlásili, že pôjdu do štrajku, hoci počas spoločných rokovaní o tom nepadlo ani slovo. Svojim konaním už vtedy porušili zákon, v ktorom je uvedené, že štrajk sa ako krajný prostriedok v spore o uzavretie Kolektívnej zmluvy použije až vtedy, ak nedôjde k dohode medzi zmluvnými stranami ani v konaní pred sprostredkovateľom a zmluvné strany nepožiadali o riešenie sporu rozhodcom,“ skonštatoval predseda Predstavenstva DPMK Marcel Čop.
Čop verí, že zvíťazí zdravý rozum
Ten verí, že zvíťazí zdravý rozum a vodiči v štvrtok nesklamú Košičanov. Tak ako po ostatné dni ich odvezú do práce, do škôl alebo za inými povinnosťami. Ak vzniknú škody Košičanom, bude vedenie DPMK povinné ich vymáhať.
„Vedenie mesta a DPMK si plne uvedomuje, aká je náročná a zodpovedná práca vodičov MHD. Sme presvedčení, že nielen vodiči v DPMK si zaslúžia vyššie platy. Lenže najprv musíme finančne ozdraviť DPMK. Aj v záujme odborov je, aby podnik začal fungovať v ekonomicky stabilnejšom prostredí ako doteraz. V takom prípade by sa aj platy mohli zvyšovať podstatne jednoduchšie ako v súčasnosti, keď sa DPMK nachádza v kritickej finančnej situácii.“
Vedenie DPMK ponúklo odborárom možnosť, aby hľadali rezervy v nákladoch podniku a ušetrené peniaze by išli na ich platy. Zároveň požiadalo odborárov, aby počkali do konca júna, pokiaľ bude pripravený ozdravný plán, ktorý bude predložený na rokovanie Mestského zastupiteľstva. Marcela Čopa preto mrzí, že odborári namiesto toho vyhlásili štrajk, ktorý je navyše v rozpore so zákonom.
„Pod nátlakom, kde si odborári chcú ako rukojemníkov zobrať cestujúcu verejnosť v meste, ešte nikdy žiadne dobré rozhodnutia nevznikli. Stále sme presvedčení o tom, že obojstranne prospešnú dohodu s odborármi dosiahneme počas kolektívneho vyjednávania za rokovacím stolom,“ dodal.
Čítajte aj:
- Ostrý štrajk odborárov v Košiciach prebehne vo štvrtok ráno!
- Odborári DPMK avizujú ostrý štrajk, podľa mesta je postup neférový
(SŠ)
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Takmer 50 Košičanov všetkých vekových kategórií spojila vo štvrtok 28. novembra na sídlisku Nad jazerom solidarita s ľuďmi bez domova. V podvečerných hodinách sa na školskom dvore základnej školy na Galaktickej 9 stretli žiaci Slobodnej školy, ich rodičia, pedagógovia i širšia verejnosť. Spoločne vyjadrili svoj názor na to, že pred alarmujúcou chudobou na Slovensku nesmieme zatvárať oči.
Vláda schválila návrh zákona o finančnom odškodnení fyzických osôb, ktorým bola v súvislosti s opatreniami počas pandémie COVID-19 spôsobená finančná ujma.
Po mimoriadnom roku 2023, keď letisko vybavilo viac ako 625-tisíc cestujúcich, prešlo bránami letiska za prvých desať mesiacov tohto roka už 656 561 pasažierov, čo predstavuje nárast o 17,4 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.