Sulíkovo ministerstvo má zásadné výhrady k návrhu zákona o osobnom dôchodkovom produkte
Ministerstvo hospodárstva SR vedené predsedom SaS Richardom Sulíkom má zásadné výhrady k návrhu zákona o osobnom dôchodkovom produkte. Rezortu práce a sociálnych vecí zaslalo k tomuto návrhu 11 zásadných pripomienok. Ministerstvu hospodárstva sa nepozdáva nastavenie dôchodkovej prémie, nerovnaké zaobchádzanie so samostatne zárobkovo činnými osobami (SZČO), či chýbajúce ustanovenia týkajúce sa pravidiel bezpečného investovania a obmedzenia poplatkov.
„Dôchodková prémia by mala byť nastavená čo najjednoduchšie a najmenej byrokraticky tak, aby si účastníci nemuseli špeciálne čítať zákony, venovať sa prepočtom a optimalizácii dobrovoľného sporenia,” tvrdí rezort hospodárstva. Ak by si sporiteľ nastavil trvalý príkaz na 10 eur mesačne na dobrovoľné sporenie na dôchodok, ročne si nasporí 120 eur, ale nedostane žiadnu dôchodkovú prémiu. „Preto je podľa nás pre spotrebiteľov výhodnejšie, ak by bola dôchodková prémia definovaná ako percento z dobrovoľných príspevkov,” navrhuje ministerstvo hospodárstva.
Ak by bola dôchodková prémia nepriechodná pre nedostatok peňazí v štátnom rozpočte, rezort navrhuje transformovať súčasnú daňovo-odpočítateľnú položku na príspevok štátu na osobný dôchodkový produkt. Aktuálne zníženie dane z príjmu totiž podľa ministerstva hospodárstva zvyšuje okamžitú spotrebu, a nie budúce penzie. „Efektívnejšie z hľadiska cieľov zákona by bolo to, aby táto čiastka išla na dôchodkové sporenie,” uviedlo ministerstvo hospodárstva.
Za zásadný problém návrhu zákona rezort hospodárstva považuje chýbajúce ustanovenia týkajúce sa pravidiel bezpečného investovania a obmedzenia poplatkov. „Ak sa nezadefinujú isté mantinely investovania, tak nebude možné zabrániť napríklad tomu, aby časť úspor na dôchodok skončila v neprimerane rizikových investíciách, ktoré nie sú vhodné na sporenie na dôchodok,” upozornilo ministerstvo hospodárstva. Bez legislatívnej úpravy bude možné podľa rezortu využívať aj nástroje s rizikom neprimeraným pre dôchodkové produkty, ako napríklad zmenky, podnikové dlhopisy bez ratingu alebo finančné deriváty menej dôveryhodných emitentov. V návrhu tiež rezortu chýba obmedzenie maximálnych nákladov osobného dôchodkového produktu.
Možnosti sporenia v treťom, doplnkovom dôchodkovom pilieri by sa mali od roku 2023 rozšíriť. Nový osobný dôchodkový produkt by mali popri doplnkových dôchodkových spoločnostiach ponúkať aj dôchodkové správcovské spoločnosti, obchodníci s cennými papiermi, správcovské spoločnosti, ako aj banky a poisťovne. Na nový osobný dôchodkový produkt má prispievať nielen zamestnanec a zamestnávateľ, ale aj štát.
Štátna dôchodková prémia by dosahovala 60 eur ročne, ak ročné príspevky sporiteľa dosiahnu od 180 do 240 eur, na 80 eur ročne by sa zvýšila pri príspevkoch sporiteľa v sume 240 až 300 eur ročne. Ak príspevky sporiteľa dosiahnu viac ako 300 eur ročne, štátna prémia bude v sume 100 eur ročne. Rezort práce súčasne zachová existujúcu daňovú úľavu na príspevky zamestnanca v sume 180 eur ročne. Záujem o sporenie v treťom pilieri by malo zvýšiť aj zrušenie platenia zdravotných odvodov z príspevkov zamestnávateľa a súčasne zachovanie príspevku zamestnávateľa ako daňového výdavku do 6 percent hrubej mzdy.
Zdroj: (SITA, su)
Odporúčané články
Rozsvietením vianočného stromčeka na Hlavnej ulici pri Immaculate a otvorením trhov sa začala v Košiciach šíriť sviatočná atmosféra. Pýtali sme sa preto Košičanov, aký rozpočet majú pripravený na kúpu vianočných darčekov.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.