Systém obchodovania s emisnými kvótami je podľa Klubu 500 nastavený nespravodlivo
Systém obchodovania s emisnými kvótami je podľa Klubu 500 nastavený nespravodlivo. Novela zákona má byť podľa zamestnávateľov a priemyselníkov lacným PR ministra životného prostredia Jána Budaja (OĽaNO). Klub žiada Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP SR), aby bola predložená novela, ktorá bude v súlade s pravidlami Európskej únie a bude výsledkom odbornej diskusie medzi ministerstvom a zástupcami priemyslu. Informuje o tom Klub 500 v tlačovej správe.
„Chápem, že minister životného prostredia Ján Budaj ani najvyšší predstavitelia ministerstva nerozumejú priemyslu, nakoľko v priemysle nikdy nepôsobili. Nerozumiem však, ako môže predstaviteľ vlády Slovenskej republiky vyhlásiť, že energeticky náročný priemysel by na Slovensku nemal byť, a že by bolo pre Slovensko lepšie, ak by svoju výrobu presťahoval,” uviedol predseda Klubu 500 Vladimír Soták.
Budaj tvrdí, že dotácie pre podniky, ktoré sú zasiahnuté vysokými cenami elektriny a uhlíka zdvojnásobí z 11 na 21 miliónov eur. Zástupcovia najväčších slovenských zamestnávateľov v Klube 500 tvrdia, že prerozdelenie kompenzácií je nespravodlivé. Podniky podľa nich dostanú menej peňazí ako doteraz, keďže namiesto v súčasnosti vyčlenených 7,5 percenta z celkových výnosov na nepriame kompenzácie majú dostávať 6,25 percenta. Argumentácia vyššou absolútnou sumou podľa klubu neobstojí, pretože je daná rastom ceny emisných povoleniek a štát získava u ich dražieb viac finančných prostriedkov. Strop pre použitie výnosov z dražieb na nepriame kompenzácie je podľa pravidiel Európskej únie na úrovni minimálne 25 percent.
„Žiaľ, opatrenia, ktoré slovenské ministerstvo životného prostredia pripravuje, sú priamo smerované proti priemyslu a jeho konkurencieschopnosti,” uzavrel výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.
Zdroj: (SITA, qq;bfe)
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.


