Systémy podpory duševného zdravia žiakov nie sú pripravené na plošné zatváranie škôl, tvrdí psychológ
Systémy podpory duševného zdravia žiakov nie sú pripravené na celoplošné zatváranie škôl. Upozornil na to na dnešnom tlačovom brífingu mimovládnych organizácií Marek Madro z OZ Ipčko, ktoré prevádzkuje linku pomoci. V prípade, že náročnosť pandemickej situácie nedovolí, aby boli školy otvorené, žiada o posilnenie služieb pomoci a okamžité otvorenie škôl pri náznakoch zlepšenia pandemickej situácie.
Zvážiť by sa malo aj zatvorenie tých škôl, kde je pedagogický zbor zaočkovaný a kde nie je v karanténe žiadna trieda. Poprosil v mene mladých ľudí, aby sa školy zatvárali ako posledné a otvárali sa ako prvé. Podľa viacerých mimovládnych organizácií lockdown s otvorenými školami funguje. Zároveň ich zástupcovia poukázali na to, že od pondelka 29. novembra sa sprísnili na Slovensku pravidlá pre zamestnancov a na pracovisku platí režim OTP (očkovaní, testovaní, prekonané ochorenie), pričom odpoved dospelým platí sedem dní. Podotkli, že zároveň sa sprísnili opatrenia a po jednom pozitívnom antigénovom teste ostáva v karanténe celá trieda.
Madro priblížil, že od začiatku pandémie uskutočnili 110-tisíc kontaktov, z ktorých bolo 74 percent s mladými ľuďmi do 30 rokov a 38 percenta s deťmi a mladými ľuďmi do 18 rokov. Najčastejšie prosby o pomoc na linkách pomoci boli o pocitoch osamelosti a o strachu (18,5 percenta), o myšlienkach na ukončenie života (12 percent), o sebapoškodzovaní (sedem percent). Linky zaznamenali približne 35-percentný nárast depresívnych symptómov a mnoho mladých ľudí hovorí s odbornými poradcami o strate blízkych, strachu z ohrozenia a nákazy COVID-19. Zároveň podotkol, že systémy podpory duševného zdravia žiakov a študentov nie sú na túto situáciu pripravené.
Andrea Hajdúchová z Dajme deťom hlas na brífingu argumentovala, že morálnou povinnosťou dospelých je obmedziť vlastnú mobilitu, aby deti mohli chodiť do školy. „Za prísnych podmienok môžu tri týždne chodiť do školy, potom budú tri týždne doma cez prázdniny. Sústreďme sa na to, aby sme nastavili pravidlá tak, že sa školy a krúžky otvoria ako prvé a nezopakuje sa situácia spred roka, keď sme vianočným uvoľnením spôsobili, že deti išli do školy v apríli,“ zhodnotila.
„Boli to práve deti, ktoré nás dospelých v posledných dvoch vlnách chránili, lebo boli doma, častokrát samé, lebo nemali s kým byť. Naše deti sa pozerali na chaos v nariadeniach, ako má naša spoločnosť nastavené priority a čo je schopná otvoriť skôr ako školy,“ zhodnotila Eva Marková z OZ Jeden rodič. Konštatovala, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a školstva ešte stále nezaistilo príspevok na počítače a internet rodinám, aby sa deti mohli učiť z domu. Doplnila, že ak online vyučovanie je, tak ho nenapĺňajú všetky školy rovnako. Martina Le Gall Maláková z Industry Innovation Cluster Slovakia si nevie predstaviť zatváranie škôl pre variant vírusu delta, keď sa vie o variante omikron. Považuje za naivné si myslieť či dúfať, že by Slovensko obišiel.
Viaceré mimovládne organizácie 25. novembra vydali podporné stanovisko za otvorené školy. Podpísalo sa pod neho takmer 20 zástupcov mimovládnych organizácií a občianskych združení.
(SITA, kh;adz)
Odporúčané články
Od 1. januára 2025 vstupuje do platnosti novela školského zákona, ktorá zamedzí používanie mobilných telefónov na školách. Ministerstvo školstva SR prichádza s balíkom podporných opatrení, ktoré majú školám a rodičom pomôcť zvládnuť túto zmenu. Súčasťou opatrení sú usmernenia, informačné materiály aj špeciálne školenia pre pedagógov.
Ministerstvo vnútra (MV) SR postupovalo v prípade pomníka na Námestí osloboditeľov v Košiciach v súlade s medzinárodným právom i zákonom o vojnových hroboch. Rezort vnútra to uviedol pre agentúru SITA v súvislosti s opravou Pomníka padlým v 2. svetovej vojne – sovietski vojaci v metropole východu.
Koncom augusta schválili poslanci mestského zastupiteľstva poskytnutie dotácií v celkovej výške 50 000 eur pre občianske združenia (OZ), ktoré zabezpečujú starostlivosť o nechcené túlavé a týrané spoločenské zvieratá, ich veterinárne ošetrenie ako aj ďalšie činnosti smerujúce k adopčnému procesu.