Takmer polovica slovenských vodičov je za volantom „vo svojej bubline“
Blížia sa nám dlhé cesty za dovolenkou a Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky európskeho barometra 2020 o zodpovednej jazde. Rozsiahly prieskum vykonal inštitút Ipsos osloviac 12 400 osôb v 11 európskych krajinách s cieľom vyhodnotiť správanie a vnímanie Európanov za volantom.
Umožňuje sledovať vývoj rizikového správania a osvedčených postupov s cieľom pomôcť lepšie usmerňovať preventívne opatrenia v každej krajine.
Nervóznejšie správanie za volantom zvyšuje mieru neslušnosti na cestách
• 16 % európskych vodičov pripúšťa, akoby za volantom boli iným človekom, a cítia sa nervóznejší, impulzívnejší alebo agresívnejší / 15 % slovenských vodičov;
• 55 % európskych vodičov pripúšťa, že občas vynadajú iným vodičom / 42 % slovenských vodičov (-1 bod v porovnaní s rokom 2019);
• 33 % vodičov sa úmyselne lepí na vozidlo, ktoré ich rozčuľuje; 25 % slovenských vodičov (+2);
• 84 % európskych šoférov už malo strach z agresívneho správania iného vodiča; 85 % slovenských vodičov (+1).
Ospalosť a nepozornosť: nebezpečné spôsoby najmä pri dlhých cestách a hustej premávke
• 35 % európskych vodičov sa vyjadrilo, že dlhé cesty v hustej premávke im robia veľké stresy / 24 % slovenských vodičov.
• 34 % si sadá za volant aj s pocitom veľkej únavy / 27 % slovenských vodičov (-4).
• 78 % pripúšťa, že občas spustí z cesty zrak na viac ako 2 sekundy / 82 % slovenských vodičov.
50 % telefonuje za volantom pomocou systému Bluetooth, hoci to podľa štúdie o vplyve telefonovania na pozornosť a vnímanie vodičov (2014) rozptyľuje pozornosť rovnako ako iné spôsoby konverzácie / 46 % slovenských vodičov (+1).
• 13 % vodičov už alebo takmer malo nehodu v dôsledku ospalosti za volantom (13 % Slovákov), a 11 % z dôvodu používania telefónu za volantom (10 % Slovákov; +1).
Bezpečnosť pracovníkov na diaľnici: nedodržiavanie bezpečnostných pravidiel môže mať dramatické následky
• 61 % európskych vodičov nedodržiava bezpečnú vzdialenosť / 55 % slovenských vodičov
(-3).
• Napriek tomu 51 % európskych vodičov považuje nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti za jednu z hlavných príčin nehôd s účasťou diaľničného personálu / 58 % slovenských vodičov.
Zodpovednejšia jazda
„Vodiči sa za volantom zvyknú cítiť akoby „vo vlastnej bubline“, čím zabúdajú na kolektívny rozmer šoférovania a tým aj na následky svojho správania na ostatných. Blížiace sa odchody na dovolenku a stresy z dlhej cesty v hustej premávke – zvýraznené ťaživým kontextom zdravotnej krízy – by nás všetkých mali viesť k pokojnej a zodpovednej jazde s cieľom prispieť k bezpečnosti a pokojnej mysli každého účastníka premávky,“ ozremila Bernadette Moreau, generálna delegátka nadácie.
Čítajte aj:
- Pokuty za používanie mobilov za volantom sa zdvojnásobili
- Riziko nepozornosti na cestách Slováci vnímajú, ale vystavujú sa mu
- Nadšenci pretekárskych hier na cestách riskujú. Robí to z nich príšerných šoférov
(TASR)
[ad][/ad]
Odporúčané články
V Košiciach si obyvatelia už po piatykrát môžu adoptovať chodník. Ako samospráva informovala na svojom webe, všetci, ktorí už v minulosti mali adoptovaný chodník a splnili s tým súvisiace povinnosti, sa už môžu registrovať v novej aplikácii Adaptie.
Za prekládku vedenia vysokého napätia na Slaneckej ceste zaplatí mesto Košice temer 1,1 milióna eur. Vyplýva to zo zmluvy, ktorú samospráva uzavrela so zhotoviteľom, ktorým je spoločnosť PROENERGS s.r.o. sídliaca v Prešove. Prekládku vedenia VVN 2 x 110 kV by mal podľa zmluvy zhotoviteľ zrealizovať do ôsmich mesiacov.
Odborní pracovníci magistrátu mesta Košice a Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s. sa spoločne zhodli na stanoviskách a záveroch týkajúcich sa Dlhopisového programu garantovaných výnosov. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovala a zverejnila spoločná odborná komisia magistrátu mesta Košice a VVS.