Tendre na obnovu tratí na východe sa predlžujú, ŽSR znovu posunuli lehoty na ponuky
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) opäť predĺžili lehotu na predkladanie a otváranie ponúk v tendroch na obnovenie infraštruktúry na Zemplíne a pod Tatrami za stovky miliónov eur. Vo verejnej súťaži na elektrifikáciu a súvisiace rekonštrukcie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné skoro za 171 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), vyhlásenej koncom júla, je najnovší termín na ponuky 25. októbra. Podľa informácií vo Vestníku verejného obstarávania je to už tretia lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tendri, pôvodná bola 7. októbra.
Štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry na základe údajov v dokumentoch zákazky viackrát zmenil a aktualizoval podmienky v súťažných podkladoch. Investíciu na elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra plánuje realizovať za 810 dní, teda 27 mesiacov, financovať ju bude z prostriedkov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Projekt zahŕňa vyhotovenie projektovej dokumentácie, vrátane zabezpečenia súvisiacej inžinierskej činnosti, stavebné práce pri komplexnej rekonštrukcii železničného zvršku na koľaji č. 1 na úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, na novom staničnom zabezpečovacom zariadení v stanici Michalovce a samotnú elektrifikáciu celej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
Vo verejnej súťaži na modernizáciu traťového úseku Poprad Tatry – Vydrník v dĺžke vyše 14 kilometrov a za odhadované náklady takmer 221 miliónov eur bez DPH železničiari posunuli lehotu na ponuky najnovšie na 26. októbra. Pôvodný termín 26. septembra zmenili tretíkrát, aj toto verejné obstarávanie vyhlásili v závere júla, zverejnené bolo podobne začiatkom augusta. Viackrát vysvetľovali otázky záujemcov, menili a dopĺňali obsah súťažných podkladov.
Modernizácia úseku Poprad Tatry – Vydrník je časťou plánovanej rekonštrukcie úseku Poprad Tatry – Krompachy v rámci postupnej modernizácie železničnej trate Žilina – Košice. ŽSR budú projekt financovať zo zdrojov EÚ cez Plán obnovy a odolnosti, stavebné práce by mali trvať zhruba tisíc dní, teda 33 mesiacov. Prestavba úseku umožní zvýšiť rýchlosť zo súčasných 80 až 110 kilometrov na 160 kilometrov za hodinu. Súčasťou zákazky sú dve opcie na súvisiace práce. Jedna je zameraná na rozšírenie cesty I/66 v Poprade na štvorpruhovú komunikáciu aj pod železničným mostom, druhá sa týka prebudovania súčasného mosta na košickom zhlaví v železničnej stanici Poprad – Tatry tak, aby umožnil vybudovanie výhľadovej komunikácie, ktorá popod koľajisko stanice spojí centrum mesta s územím za stanicou.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Prvý deň nového mesiaca sa v Košickom kraji už tradične spája s cestami. Od 1. novembra sa totiž začína zimná údržba. Znamená to, že prioritou Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) budú činnosti zamerané na údržbu vozoviek vplyvom snehu, ľadu či vetra.
Čoskoro tu máme sviatok Dušičiek, kedy si pripomíname našich blízkych, ktorí už nie sú medzi nami. V tomto období sa mnohí vydávajú na cintoríny, aby na hroby položili kvety či vence a prejavili úctu svojim zosnulým. Starý pľac na Dominikánskom námestí v Košiciach sa už na tento sviatok plne pripravil.
Cestujúca verejnosť využívajúca slovensko–ukrajinský cestný hraničný priechod Ubľa – Malyj Bereznyj by mala zbystriť pozornosť. Dňa 18. novembra 2024 v čase od 9:00 do 13:00 bude na tomto priechode dočasne pozastavená prevádzka z dôvodu nevyhnutných elektroinštalačných stavebných prác.