Trolejbusy predali. Vedenie zostalo pod prúdom
Poslednýkrát sa trolejbus v uliciach Košíc objavil v polovici decembra v roku 2015 počas skúšobnej jazdy pri kolaudácii prvej etapy rekonštrukcie električkových tratí. Odvtedy sa na tom nič nezmenilo.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) pritom ešte vlani tvrdil, že prepravu trolejbusmi nezavrhuje. „Aj keď sa na celkových prepravných výkonoch trolejbusy podieľajú iba šiestimi percentami, stále máme záujem o prevádzkovanie tohto ekologického spôsobu dopravy,” vravela hovorkyňa Michaela Karaffová vo februári 2016.
Dnes sa zdá byť zánik trolejbusov nezvratný. DPMK našiel vo verejnej obchodnej súťaži kupca na sedem týchto strojov. Podľa údajov z roku 2014 ich podnik mal 18 kusov, z toho 14 prevádzkyschopných.
Za trolejbusy, ktoré vyhlásil za nepotrebné a nadbytočné, dopravný podnik dostal o vyše dvetisíc eur viac ako si minimálne stanovil v podmienkach súťaže.
„Kúpna cena všetkých siedmich trolejbusov dosiahla 43 000 eur bez DPH. Trolejbusy odkúpila spoločnosť MISAVI z poľského mesta Przemysl,“ uvádza portál imhd.sk.
DPMK: Útlm, nie zánik
DPMK aj po tejto transakcii trvá na tom, že trolejbusy z Košíc nezmizli navždy. „Trolejbusová doprava v meste je utlmená a nie zrušená. Ďalší rozvoj tejto trakcie je však možný iba v prípade, ak na nevyhnutné investície budeme môcť čerpať fondy Európskej únie,“ povedala Karaffová.
Tie by chceli využiť na nákup nových vozidiel aj modernizáciu trakčnej siete, napájacích a spätných káblov, stožiarov a meniarní, ktoré boli spustené do prevádzky ešte v roku 1993.
Troleje, hoci sa nevyužívajú, sú ale stále pod napätím. Vysvitlo to v posledný januárový deň, keď pre prasknuté izolátory skratovalo toto vedenie pri krytej plavárni.
Ochrana pred vlhkosťou
DPMK aj mesto vyhlasujú, že likvidácia trolejového vedenia by bola možná iba v prípade, že by padlo rozhodnutie v prevádzke trolejbusov nepokračovať. „Musí byť trvale pod napätím. Ak by sa vyplo, nasalo by do napájacích káblov vlhkosť, a to by spôsobilo zhoršenie ich elektrických vlastností. Ide o minimálnu spotrebu energie,“ uvádzajú v spoločnom stanovisku.
Podnik tvrdí, že náklady na spotrebu energie a údržbu nevyužívaného trolejového vedenia nemá vyčíslené.
Podľa Milana Pospíšila z Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity trakčné napájacie vedenie je schopné po minimálnych úpravách znova fungovať aj o desať rokov. „Náklady na udržanie prevádzkyschopnosti, teda ponechanie pod napätím, budú rozhodne menšie ako prípadné následné škody,“ povedal.
Napätie vo vedení podľa neho môže zabrániť tiež jeho krádeži.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Sviatočný stôl je srdcom Štedrého večera. Hoci sa jedálny lístok a rodinné rituály v jednotlivých domácnostiach líšia, existuje niekoľko stáročných zvykov a jedál, bez ktorých by pre mnohých Vianoce neboli Vianocami. Pýtali sme sa obyvateľov Košíc, čo nesmie chýbať na ich sviatočnom stole.