Tvrdší boj s emisiami, zaplatíme ho my všetci
Tvrdší boj s emisiami predstavený Európskou komisiou, ktorý obsahuje aj návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035, bude drahý a zaplatíme ho my všetci. Takto reagoval na navrhnutý legislatívny balík Fit for 55 generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula. Ako zároveň dodal, v prípade jeho schválenia budú musieť aj slovenské automobilky zabojovať o nové projekty, výroby vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami.
„Druhý, ale o to väčší problém sú dodávateľské firmy, ktoré sú orientované predovšetkým na klasické technológie pohonov. Tu je väčšie nebezpečenstvo, že sa nestihnú prispôsobiť tejto šokovej zmene a vypadnú z dodávateľských reťazcov. To by prinieslo aj významné sociálno-ekonomické dopady,” uviedol ďalej Ján Pribula. Aj tieto faktory by preto podľa Pribulu mali zvažovať politickí predstavitelia jednotlivých krajín, keď budú dvíhať ruku za takúto zásadnú zmenu.
Samotné automobilky sa k plánom komisie stavajú priaznivejšie. Volkswagen Slovakia ako súčasť koncernu Volkswagen tieto snahy víta, pričom nové ciele označil za dosiahnuteľné. „Legislatívny balík Fit for 55 ukazuje, že komisia uznala vážnosť situácie a teraz preklápa Green Deal z teórie do praxe. Teraz záleží na tom, aby všetky štáty Európskej únie tento pokrokový, avšak realistický návrh čo najrýchlejšie podporili,” zhodnotila hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Čo sa týka výroby v slovenskej fabrike, koncom minulého roka dostal plug-in hybridný pohon v poradí už piaty SUV model a od tohto momentu disponujú alternatívnym, zeleným pohonom všetky SUV modely, ako aj malé mestské vozidlá, ktoré sú kompletne vyrábané v Bratislave. V roku 2020 pritom predstavovali vozidlá s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom asi 23 % celkovej produkcie závodu.
Manažérka pre korporátne záležitosti Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová v tejto súvislosti potvrdila, že koncern úplne zastaví predaj vozidiel so spaľovacími motormi do polovice budúceho desaťročia a bude ročne investovať približne 2,5 miliardy libier do elektrifikácie a súvisiacich technológií. „Rada Land Rover dostane svoj prvý plne elektrický model v roku 2024 a od roku 2025 budú všetky vozidlá rady Jaguar napájané výlučne z batérií,” dodala.
Zdroj: (SITA, qq;zol/ d.p.)
Odporúčané články
Minulý týždeň poslanci Národnej rady za Progresívne Slovensko (PS) Martin Dubéci, Richard Dubovický a Zuzana Mesterová kritizovali v Košiciach vládu pre pripravované rušenie IC vlakov. Poslanec parlamentu a košického mestského zastupiteľstva za stranu SMER – slovenská sociálna demokracia Andrej Sitkár poskytol pre KOŠICE: DNES vyjadrenie k tejto téme. Podľa jeho tvrdení vláda vlaky neruší, ale naopak ich počet zvyšuje.
Jedna z kľúčových dopravných tepien v Košiciach, Jantárová ulica, získala po mesiacoch prác nový vzhľad.
Vo veku 96 rokov zomrel priamy účastník Slovenského národného povstania Karol Kuna.