Tvrdší boj s emisiami, zaplatíme ho my všetci
Tvrdší boj s emisiami predstavený Európskou komisiou, ktorý obsahuje aj návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035, bude drahý a zaplatíme ho my všetci. Takto reagoval na navrhnutý legislatívny balík Fit for 55 generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula. Ako zároveň dodal, v prípade jeho schválenia budú musieť aj slovenské automobilky zabojovať o nové projekty, výroby vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami.
„Druhý, ale o to väčší problém sú dodávateľské firmy, ktoré sú orientované predovšetkým na klasické technológie pohonov. Tu je väčšie nebezpečenstvo, že sa nestihnú prispôsobiť tejto šokovej zmene a vypadnú z dodávateľských reťazcov. To by prinieslo aj významné sociálno-ekonomické dopady,” uviedol ďalej Ján Pribula. Aj tieto faktory by preto podľa Pribulu mali zvažovať politickí predstavitelia jednotlivých krajín, keď budú dvíhať ruku za takúto zásadnú zmenu.
Samotné automobilky sa k plánom komisie stavajú priaznivejšie. Volkswagen Slovakia ako súčasť koncernu Volkswagen tieto snahy víta, pričom nové ciele označil za dosiahnuteľné. „Legislatívny balík Fit for 55 ukazuje, že komisia uznala vážnosť situácie a teraz preklápa Green Deal z teórie do praxe. Teraz záleží na tom, aby všetky štáty Európskej únie tento pokrokový, avšak realistický návrh čo najrýchlejšie podporili,” zhodnotila hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Čo sa týka výroby v slovenskej fabrike, koncom minulého roka dostal plug-in hybridný pohon v poradí už piaty SUV model a od tohto momentu disponujú alternatívnym, zeleným pohonom všetky SUV modely, ako aj malé mestské vozidlá, ktoré sú kompletne vyrábané v Bratislave. V roku 2020 pritom predstavovali vozidlá s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom asi 23 % celkovej produkcie závodu.
Manažérka pre korporátne záležitosti Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová v tejto súvislosti potvrdila, že koncern úplne zastaví predaj vozidiel so spaľovacími motormi do polovice budúceho desaťročia a bude ročne investovať približne 2,5 miliardy libier do elektrifikácie a súvisiacich technológií. „Rada Land Rover dostane svoj prvý plne elektrický model v roku 2024 a od roku 2025 budú všetky vozidlá rady Jaguar napájané výlučne z batérií,” dodala.
Zdroj: (SITA, qq;zol/ d.p.)
Odporúčané články
Práce na výstavbe polyfunkčného objektu na Námestí osloboditeľov zdržal archeologický výskum. Trval od začiatku mája do polovice júna tohto roka. Na základe rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu Košice skúmal tím archeológov Fakulty umení TU pod vedením Mgr. Rastislava Rusnáka, PhD. pozostatky sídelných stôp a múrov citadely medzi Claudiiným a Leopoldovým bastiónom.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Prvý decembrový deň úderom sedemnástej hodiny štartuje rozsvietením vianočného stromčeka a výzdoby pri súsoší Immaculata na Hlavnej ulici program 31. ročníka Košických rozprávkových Vianoc.

