V dopravnom podniku chýbajú vodiči autobusov, situácia je kritická
Vodič autobusu sa stal v Košiciach nedostatkovým tovarom. Za posledné obdobie prišiel Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) o 62 profesionálov za volantom, čo je 16 percent z celkového počtu. Odišli do dôchodku, časť zamierila do lepšie platených zamestnaní, ďalší sú práceneschopní.
Od 1. do 30. júna budú viaceré autobusové linky premávať v osobitnom režime. Dopravný podnik vyhlásil predprázdninový režim a obmedzuje dopravu. Prepravca hľadá riešenia, ako dieru zaplátať.
Prázdny trh
V súčasnosti pracuje v DPMK 406 kmeňových vodičov autobusu a 27 brigádnikov. V prípade električiek je to 97 vodičov a 15 brigádnikov, tam problémy nemajú.
„Na trhu práce nie sú takmer žiadni vodiči autobusov. Záujem o túto prácu prejaví priemerne jeden človek mesačne. Tento nedostatok v autobusovej doprave nie je na Slovensku novinkou a bude sa prehlbovať,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Problémy pri získavaní šoférov spôsobuje aj slovenská legislatíva. Minimálny vek vodiča autobusu stanovuje na 24 rokov, pričom európske právo to umožňuje o tri roky skôr. „Pripájame sa k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy,“ konštatovala hovorkyňa DPMK.
Ani benefity nepomáhajú
Priemerná mzda vodiča v DPMK predstavuje 951 eur v hrubom.
„Záujemcom o túto prácu ponúkame rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny C na skupinu D. Ak s podnikom podpíše pracovnú zmluvu, kurz mu uhrádzame,“ informovala M. Karaffová. Ak to vodiči prijmú, musia rátať s 5-ročnou viazanosťou. S nástupom do zamestnania získa nový vodič benefity a môže čerpať finančnú zálohu na mzdu.
Alternatívou trvalého pracovného pomeru v DPMK je aj dohoda o vykonaní práce. Ak by záujemcom o túto formu spolupráce chýbala časť z potrebných dokladov, napríklad kvalifikačná karta vodiča či potvrdenie o psychologickej spôsobilosti, DPMK mu získanie dokladov uhradí v plnej výške.
DPMK motivuje aj vlastných zamestnancov, ktorí budúcich kolegov do radov vodičov mestskej hromadnej dopravy získajú.
„Získajú jednorazovú odmenu vo výške 100 eur pri podpise zmluvy nového vodiča. Po roku jeho pôsobenia v dopravnom podniku ďalších 50 eur,“ podotkla M. Karaffová.
Od 1. do 30. júna budú autobusové linky 10, 12, 15, 16, 18, 19, 27, 29, 34, 36, 51, 54, 55, 71 a 72 premávať v osobitnom predprázdninovom režime. Pre uvedené linky budú vydané nové cestovné poriadky. Zverejnené budú na zastávkach mestskej hromadnej dopravy a webovej stránke DPMK.
DPMK sa s nedostatkom vodičov stretol aj v roku 2008, kedy po letných prázdninách fungovala doprava v prázdninovom režime aj v polovici septembra, keď už začal školský rok. Dôvodom bol odchod viacerých vodičov do severských krajín, najmä Nórska.
(HKL)
Odporúčané články
Valné zhromaždenie dnes odsúhlasilo viacero zmien vo vedení Klubu akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s., o.z. Novým predsedom správnej rady sa stal Stanislav Hreha. Novými členmi správnej rady sa stávajú Ľubomír Čigáš a Matej Smorada.
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Na košickej Triede SNP dnes došlo k dopravnej nehode dvoch električiek mestskej hromadnej dopravy. Podľa doterajších informácií sa zrazili v úseku na sídlisku Košice-Západ, kde do zadnej časti jednej súpravy, stojacej na červenej, narazila druhá električka.


