V dopravnom podniku chýbajú vodiči autobusov, situácia je kritická
Vodič autobusu sa stal v Košiciach nedostatkovým tovarom. Za posledné obdobie prišiel Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) o 62 profesionálov za volantom, čo je 16 percent z celkového počtu. Odišli do dôchodku, časť zamierila do lepšie platených zamestnaní, ďalší sú práceneschopní.
Od 1. do 30. júna budú viaceré autobusové linky premávať v osobitnom režime. Dopravný podnik vyhlásil predprázdninový režim a obmedzuje dopravu. Prepravca hľadá riešenia, ako dieru zaplátať.
Prázdny trh
V súčasnosti pracuje v DPMK 406 kmeňových vodičov autobusu a 27 brigádnikov. V prípade električiek je to 97 vodičov a 15 brigádnikov, tam problémy nemajú.
„Na trhu práce nie sú takmer žiadni vodiči autobusov. Záujem o túto prácu prejaví priemerne jeden človek mesačne. Tento nedostatok v autobusovej doprave nie je na Slovensku novinkou a bude sa prehlbovať,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Problémy pri získavaní šoférov spôsobuje aj slovenská legislatíva. Minimálny vek vodiča autobusu stanovuje na 24 rokov, pričom európske právo to umožňuje o tri roky skôr. „Pripájame sa k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy,“ konštatovala hovorkyňa DPMK.
Ani benefity nepomáhajú
Priemerná mzda vodiča v DPMK predstavuje 951 eur v hrubom.
„Záujemcom o túto prácu ponúkame rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny C na skupinu D. Ak s podnikom podpíše pracovnú zmluvu, kurz mu uhrádzame,“ informovala M. Karaffová. Ak to vodiči prijmú, musia rátať s 5-ročnou viazanosťou. S nástupom do zamestnania získa nový vodič benefity a môže čerpať finančnú zálohu na mzdu.
Alternatívou trvalého pracovného pomeru v DPMK je aj dohoda o vykonaní práce. Ak by záujemcom o túto formu spolupráce chýbala časť z potrebných dokladov, napríklad kvalifikačná karta vodiča či potvrdenie o psychologickej spôsobilosti, DPMK mu získanie dokladov uhradí v plnej výške.
DPMK motivuje aj vlastných zamestnancov, ktorí budúcich kolegov do radov vodičov mestskej hromadnej dopravy získajú.
„Získajú jednorazovú odmenu vo výške 100 eur pri podpise zmluvy nového vodiča. Po roku jeho pôsobenia v dopravnom podniku ďalších 50 eur,“ podotkla M. Karaffová.
Od 1. do 30. júna budú autobusové linky 10, 12, 15, 16, 18, 19, 27, 29, 34, 36, 51, 54, 55, 71 a 72 premávať v osobitnom predprázdninovom režime. Pre uvedené linky budú vydané nové cestovné poriadky. Zverejnené budú na zastávkach mestskej hromadnej dopravy a webovej stránke DPMK.
DPMK sa s nedostatkom vodičov stretol aj v roku 2008, kedy po letných prázdninách fungovala doprava v prázdninovom režime aj v polovici septembra, keď už začal školský rok. Dôvodom bol odchod viacerých vodičov do severských krajín, najmä Nórska.
(HKL)
Odporúčané články
Mestské zastupiteľstvo v Košiciach schválilo budúcoročný rozpočet. Zahlasovalo zaň 31 poslancov, z 37 prítomných. Metropola východu bude hospodáriť s viac ako 324 miliónmi eur. Z podielových daní pochádza 107,5 milióna eur, z nich si 15,6 milióna prerozdelia mestské časti Košíc.
V Košiciach v pondelok 18. novembra zahorela Slovenská kultúrna pochodeň. Išlo o druhé mesto, ktoré v rámci svojej púte navštívila. Predtým bola v Humennom, štafetový protest pokračuje v utorok v Prešove.
V Košiciach sa pripravuje rekonštrukcia pamätníka padlých vojakov, ktorí zahynuli počas druhej 2. svetovej vojny. Ten sa nachádza na Námestí osloboditeľov. Mesto Košice uzavrelo zmluvu so Správou mestskej zelene, ktorá zodpovedá práve za opravu Pamätníka vojakov Sovietskej armády.