Verejné osvetlenie je v havarijnom stave
Viac ako štrnásťtisíc z celkovo osemnásťtisíc svietidiel verejného osvetlenia v Košiciach je po dobe životnosti, ich vek je pätnásť a viac rokov. Znehodnotené sú často aj ich optické systémy.
Dobovo a technicky zastaraných je aj viac ako polovica rozvádzačov osvetľovacej sústavy. Niektoré navyše nemajú platné správy o odbornej prehliadke a odbornej skúške technického zariadenia.
Káblové vedenia majú aj päťdesiat rokov, pričom životnosť zemných rozvodov bola projektovaná na tridsať rokov. V havarijnom stave je päťtisíc stožiarov lámp a predstavujú hrozbu pre bezpečnosť obyvateľov a návštevníkov Košíc.
Toto sú niektoré zistenia analýzy, ktorú si pred rozhodnutím vypísať tender na prevádzku verejného osvetlenia dalo spracovať mesto Košice. Autorom štúdie je nezisková organizácia Environmentálna energetická agentúra.
Financovanie z úspor
Mestské zastupiteľstvo v pondelok na návrh primátora Richarda Rašiho (Smer) schválilo zámer, podľa ktorého víťazný uchádzač verejnej súťaže bude prevádzkovať osvetlenie na základe koncesie. Jej predmetom okrem prevádzky, opráv a údržby budú aj náklady na jeho komplexnú modernizáciu.
„Koncesionár bude investície financovať z úspor elektrickej energie, ktorú dosiahne inštaláciou moderných svietidiel. Investícia bude musieť byť zrealizovaná do dvoch rokov a celý systém bude udržiavaný pätnásť rokov,“ vysvetľuje Raši.
Mesto požaduje, aby súkromný partner z vlastných zdrojov vynaložil na obnovu osvetlenia takmer 28 miliónov eur, čo má pokryť výmenu 15 193 výbojkových svietidiel za úsporné LED lampy, výmenu 350 rozvádzačov, vybudovanie moderného riadiaceho systému verejného osvetlenia, doplnenie lámp na stovke priechodov pre chodcov aj výmenu takmer polovice stožiarov.
Bez úveru
Modernizáciu formou koncesie odporučila mestu štúdia neziskovky. „Úverovo mesto nezaťaží. Koncesionár tiež garantuje počas celej doby kvalitu svietivosti, zníženie energetických nákladov a štandard prevádzkovej údržby,“ povedal jeden z jej spracovateľov František Chovanec.
Raši hovorí, že vie o viacerých záujemcoch. „Záujem o koncesiu na rokovaniach deklaroval súčasný prevádzkovateľ a podľa informácií z terénu, ktoré mám od viacerých poslancov, sa na súťaž pýtajú veľkí prevádzkovatelia, ale aj výrobcovia. Verím, že sa prihlásia všetci veľkí hráči na trhu, aby sme získali za najnižšiu cenu najvyššiu kvalitu,“ hovorí.
Sú aj riziká
Platby samosprávy za prevádzku svetelnej sústavy sa majú udržať na úrovni porovnateľnej s tým, čo dnes platí spoločnosti Eltodo Osvetlenie. Firme v júli na budúci rok končí zmluva o nájme. Chovanec upozorňuje aj na riziká tohto modelu, ktorým je napríklad nemožnosť mesta vstupovať do prevádzky osvetlenia, lebo koncesionár bude až do ukončenia kontraktu majiteľom investičnej časti projektu. „Dôležité bude, aby do koncesnej zmluvy boli zakomponované elementy na ochranu mesta,“ dodal.
Osvetlenie v Košiciach
- 18 059 svietidiel
- 12 231 stožiarov
- 486 kilometrov káblových vedení
- 2 461 rozvádzačov
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v piatok po prvý raz vo svojej histórii zverejnila smernice zamerané na zlepšenie prevencie, diagnostiky a liečby neplodnosti, ktorá postihuje milióny ľudí na celom svete.
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.