Víťaz súťaže na projekt MET 2 je z Bratislavy
Úrad verejného obstarávania (ÚVO) zverejnil výsledky súťaže na obstaranie projektovej dokumentácie pre ďalšiu etapu modernizácie električkových tratí v Košiciach s názvom MET 2.
Víťazom súťaže sa stalo Združenie MET Košice, ktoré podľa informácií z ÚVO okrem splnenia požiadaviek obstarávateľa ponúklo najnižšiu cenu. Na ďalších priečkach sa umiestnili spoločnosti SUDOP z Brna a PRODEX z Bratislavy.
Združenie MET Košice tvoria dve bratislavské firmy – REMING CONSULT a DOPRAVOPROJEKT. Práve táto skupina vyhrala aj súťaž, ktorú súčasné vedenie mesta v marci minulého roka zrušilo.
[ad][/ad]Cenu ešte nepoznajú
Primátor Jaroslav Polaček to vtedy zdôvodnil okrem iného skutočnosťou, že nastavené podmienky, najmä príliš vysoký požadovaný obrat, neumožňovali prihlásiť sa do súťaže menším firmám. Nové podmienky by podľa neho mohli prispieť k zníženiu vysúťaženej ceny aj o milión eur. Hodnota zákazky bola nastavená na viac ako 3,5 milióna eur.
Či sa avizované ušetrenie podarilo, to ešte na magistráte nevedia. Výsledky súťaže ešte nemusia byť definitívne, pretože stále prebieha lehota na prípadné odvolanie jej účastníkov.
„Zatiaľ máme k dispozícii len údaje, kto sa na akom mieste z účastníkov umiestnil. Zrušenie predchádzajúcej súťaže však svoj účel, splnilo. Hlavný zámer pre vyhlásenie novej súťaže bol v tom, aby sa mohli rekonštrukcie zrealizovať aj po častiach a nie iba vcelku, ako to bolo predtým nastavené,“ dozvedeli sme sa z komunikačného referátu magistrátu. „Takisto sme sa chceli vyhnúť tomu, aby bola v rámci projektovej dokumentácie naprojektovaná taká technológia, ktorá by v čase realizácie rekonštrukcie danej trate už mohla byť z technickej stránky zastaraná ako sú napr. radiče na semaforoch. Samotný realizačný projekt sa preto bude robiť až vtedy, keď budeme vedieť, že pristúpime k rekonštrukcii trate,“ uviedol hovorca mesta Vladimír Fabian.

Čakanie na eurofondy
Mesto plánuje na modernizáciu zvyšku električkových tratí v Košiciach s názvom MET 2 využívať financie z eurofondov. Doteraz pridelené prostriedky z aktuálneho programovacieho obdobia sú však už vyčerpané, takže ďalšia obnova sa reálne môže začať až v novom programovom období v rozmedzí rokov 2021 až 2027, ak budú vyhlásené výzvy a mesto uspeje so svojimi projektmi. Veľká časť električkových tratí bola už opravená a modernizovaná v rámci stavieb IKD, MEU a MET 1 v predchádzajúcich rokoch. Úseky v smere od začiatku Južnej triedy do Barce (s výnimkou križovatky VSS), na Sídlisko Nad jazerom a po Alejovej ulici však sú zatiaľ staré a nie práve v najlepšom technickom stave.
„Ak nastane havarijná situácia napríklad na Alejovej alebo na Sídlisku Nad jazerom, kde sú električkové trate v najhoršom stave, a neprídu dovtedy peniaze z eurofondov, je možné, že opravu bude musieť financovať mesto. S najväčšou pravdepodobnosťou by na to išli peniaze z úverových zdrojov, napríklad z Európskej investičnej banky, alebo z niektorej z komerčných bánk. To by záležalo od toho, kto dá najvýhodnejšiu ponuku,“ povedal nám V. Fabian.
V projekte MET 2 plánuje mesto vynoviť tie úseky električkových tratí, ktoré v predchádzajúcich etapách modernizácie neboli opravené. Najhoršie sú na tom koľajnice na Alejovej ulici a na Sídlisku Nad jazerom, ktoré boli postavené pred 39 rokmi. Podľa nového plánu má byť projekt rozdelený na osem ucelených častí stavby. Predpokladaná výška investície je vyše 135 miliónov eur.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.
Cestujúci a návštevníci železničnej stanice a jej blízkeho okolia sa môžu cítiť opäť o čosi bezpečnejšie. Vedenie mesta Košice a Mestskej polície (MsP) v spolupráci s Okresným riaditeľstvom policajného zboru v Košiciach tam od začiatku novembra zintenzívnilo 24 hodinovú hliadkovú službu.


