VODIČOV ČAKAJÚ ZMENY! Čo sa v novele o cestnej premávke zmení?
Národná rada Slovenskej republiky schválila novelu zákona o cestnej premávke. V tomto článku vám prinášame prehľad zmien, ktoré nadobudnú účinnosť od 1. augusta.
„S cieľom zlepšiť dopravno-bezpečnostnú situáciu sprísňujeme sankcie za priestupky, ktoré sa najčastejšie podpisujú pod dopravné nehody,“ uviedol minister vnútra Roman Mikulec.
Sprísnené tresty za prekročenie povolenej rýchlosti
Vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať povolenú rýchlosť, čakajú prísnejšie tresty. Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac sa zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. To znamená, že sa tieto priestupky budú rátať medzi tri závažné počas 12 mesiacov. Vodič sa po troch závažných priestupkoch počas 12 mesiacov musí podrobiť opatreniam ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej spôsobilosti či preskúmaniu zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.
Priestupky v takom rozsahu nebudú prednostne prejednané v blokovom konaní a riešiť sa budú môcť aj v správnom konaní. V takom prípade sú sankcie už vyššie a je možné uložiť aj sankciu zákazu činnosti. V blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť vo výške od 250 do 800 eur, v správnom konaní je to od 500 do 1000 eur.
Telefonovanie počas jazdy
Aj držanie či obsluhovanie mobilného telefónu bude po novom zaradené medzi porušenie pravidiel závažným spôsobom. Vodiči by preto počas vedenia vozidla mali využívať systém “voľné ruky”. Horné hranice pokút sa tak v blokovom konaní zvýšia zo 100 na 150 eur a v správnom konaní z 200 na 300 eur. Aj za tento priestupok bude v správnom konaní možné uložiť zákaz činnosti a bude sa rovnako rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.
Zníži sa minimálny vek na vedenie nákladných vozidiel a autobusov
“V súlade s európskom smernicou znižujeme minimálny vek na vedenie kamiónov a autobusov na pôvodnú úroveň, ktorá platila už v minulosti, teda na 18 a 21 rokov. Podmienkou bude dôkladnejšie vzdelávanie týchto vodičov. Oblasť nákladnej a autobusovej dopravy hlási už dlhodobo nedostatok vodičov na trhu práce,” uviedol Roman Mikulec.
Pri skupinách C a CE sa zníži minimálny vek z 21 na 18 rokov a pri skupinách D a DE z 24 na 21 rokov. Držitelia vodičského oprávnenia skupiny D a DE so zrýchlenou základnou kvalifikáciou budú do dovŕšenia 23 rokov oprávnení viesť len linky autobusovej rýchlosti, ktoré nepresahujú 50 km. Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B bude oprávnený viesť motorové vozidlá do 4,25 t v prípade, že pôjde o vozidlo s pohonom na alternatívne palivá.
Pokračovanie nájdete na ďalšej strane.
Odporúčané články
Krisztián Forró, predseda politickej strany Aliancia, zameranej na zastupovanie záujmov maďarskej menšiny, sa taktiež uchádza o post prezidenta v nadchádzajúcich prezidentských voľbách. Jeho kandidatúra je poháňaná snahou priniesť do popredia problémy, s ktorými sa stretáva maďarská komunita na Slovensku.
Magistrát mesta Košice je po krátkom čase opäť dejiskom významného politického rokovania, konkrétne XVII. zasadnutia Mestského zastupiteľstva.
S blížiacou sa Veľkou nocou sa Košice môžu pýšiť veľkonočnou výzdbou, ktorá zdobí nielen priestor pred Úradom Košického samosprávneho kraja (KSK), ale aj rôzne mestské časti. Viete, akými technikami sa zdobili veľkonočné kraslice v rôznych historických regiónoch na východnom Slovensku?