Výdatné sneženie môže podľa mesta Košice zvýšiť náklady na zimnú údržbu
Náklady na zimnú údržbu mesta Košice bude pravdepodobne potrebné navýšiť. Podľa vedúceho referátu dopravy Juraja Cichanského majú byť dôvodom požiadavky jednotlivých mestských častí o navýšenie rozsahu udržiavaných chodníkov nad rámec pôvodného plánu o približne 70 kilometrov. Informuje o tom magistrát na svojej webovej stránke.
Pre zimnú sezónu 2018/2019 mesto Košice zahrnulo do návrhu rozpočtu finančné prostriedky vo výške 2,2 milióna eur, čo je o 700-tisíc eur viac ako v predchádzajúcich rokoch. „Ak bude pokračovať takáto zima, predpokladané navýšenie nákladov na zimnú údržbu odhadujeme na zhruba 300-tisíc eur. Uvedomujeme si, že mesto vzhľadom na rozsah zabezpečovaných plôch a finančné možnosti nie je schopné zabezpečiť zimnú údržbu v plnom rozsahu na všetkých udržiavaných plochách,“ uviedol Cichanský s tým, že problémom pri výkone zimnej údržby sú aj zle zaparkované autá, ktoré znemožňujú prístup techniky a plnohodnotný výkon zimnej údržby.
[ad][/ad]Najdôležitejšie sú štátne cesty a MHD
Mesto zabezpečuje prostredníctvom spoločnosti Kosit výkon zimnej údržby v súlade s operačným plánom podľa dôležitosti a stanovených priorít. „Ako najdôležitejšie sú zabezpečované štátne cesty a miestne komunikácie prvej triedy, cesty, po ktorých premávajú linky mestskej hromadnej dopravy (MHD), ktorých prejazdnosť by mala byť ukončená do ôsmich hodín po napadnutí snehu. Potom sa zabezpečujú ostatné miestne komunikácie a chodníky, ktorých prejazdnosť by mala byť ukončená do 24 hodín od napadnutia snehu,“ dodal s tým, že prejazdnosť má byť v rovnakom čase obnovená aj na parkoviskách.
Mesto Košice má zazmluvnených 14 veľkých mechanizmov, 19 malých mechanizmov a 11 nakladačov. Zároveň na čistenie schodov, chodníkov a zastávok MHD, ktoré sú pre techniku neprístupné, má spoločnosť k dispozícií 70 pracovníkov, ktorí 12 hodín denne ručne čistia, resp. dočisťujú tieto úseky. Mesto podľa riaditeľa magistrátu Marcela Čopa hľadá ďalšie možnosti na zlepšenie situácie vo vykonávaní zimnej údržby. Pripomenul, že mesto Košice síce Kositu adresovalo požiadavku na intenzívnejšie čistenie chodníkov a iných komunikácií, avšak pri type sneženia, aké bolo v uplynulých dňoch, to spoločnosť nedokáže zvládnuť technicky a ani personálne, čo potvrdil aj Kosit.
„Dôvod je aj ten, že vonkajšie teploty boli pod mínus päť stupňov Celzia a vtedy sa nedá použiť chemický posyp na komunikáciách. V takých prípadoch je možné robiť iba mechanické čistenie,“ dodal s tým, že momentálne nie sú voľné ani žiadne kapacity, ktoré by si mesto mohlo prenajať od iných externých poskytovateľov zimnej údržby. Mesto Košice má v správe a údržbe celkovo 740 kilometrov ciest a chodníkov. V rámci zimnej údržby je zabezpečovaných 310 kilometrov ciest a približne 310 kilometrov chodníkov, ktoré sú v zime udržiavané. Ako Čop pripomenul, mesto neudržiava približne 120 kilometrov, ktoré sú označené. Ich zoznam je zverejnený na webovej stránke mesta.
[ad2][/ad2] [article slug=”starostu-stareho-mesta-rozculili-neodhrnute-chodniky”][/article](TASR, JH)
Odporúčané články
Vďaka dotačnému programu Košického samosprávneho kraja s názvom Terra Incognita – Krajina nespoznaná, vyrastie v meste Gelnica nová vyhliadka. KSK zo svojho rozpočtu poskytuje financie na podporu cestovného ruchu v rámci celého regiónu. Sprístupnenie vyhliadky pre verejnosť je podľa zhotoviteľa diela predpokladané na leto 2025.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračuje v efektívnejšej jarnej údržbe diaľničných tunelov. Od tohto víkendu v priebehu mája uskutoční pravidelný servis, údržbu a kontrolu technológií v ďalších ôsmich tuneloch – Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a v júni v podjazde Lučivná. Spomínané tunely a podjazd budú počas údržby úplne uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.
Dva roky trvajúca výstavba košického obchvatu na druhom úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov pokračuje v plnom prúde. Aktuálne stavbári pracujú na mostných objektoch, protihlukových stenách či oporných múroch.