Výstavba D1: Kedy sa spoja Košice s Bratislavou?
Od 26. 10. 2021 sa môžeme tešiť novej diaľnici z východu až do hlavného mesta. Paradoxne sa nejedná o cestu vedúcu cez Slovensko. Výstavba diaľničného úseku M30 dlhého takmer 57 kilometrov (56,6 km) trvala 3,5 roka. Úsek spája diaľničnú časť M3 pri Miskolci s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v obci Tornyosnémeti v Boršodsko-abovsko-zemplínskej župe. Od hraničného priechodu sa v Milhosti plynulo napája na slovenskú rýchlostnú cestu R4 až do košickej mestskej časti Šebastovce.
„Tento úsek je súčasťou dopravného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltické more s Rumunskom až po grécky Solún v dĺžke 3 300 kilometrov. Maďarský úsek sa otvorením tejto časti stáva kompletným, má 221 kilometrov,“ konštatoval Róbert Nagy, generálny riaditeľ Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (pozn. redaktora- Spoločnosť pre rozvoj národnej infraštruktúry) počas slávnostného otvorenia diaľnice.
„Nová diaľnica skráti cestu z Košíc do Miskolca o 30 minút. Do roku 2010 sme mali spojené s hranicami tri rýchlostné cesty, dnes ich je deväť,“ povedal Nagy pri slávnostnom otvorení diaľnice. „Dobrou správou je, že do konca roka je diaľnica bezplatná.“
Podľa zdroja dialnice.info sa na financovaní projektu v hodnote 179,3 miliárd forintov (518,1 milióna eur) sa podieľala aj Európska únia. Diaľnica je súčasťou projektu Via Carpatia, ktorý prijali Poľsko, Litva a Slovensko.
Odporúčané články
V Košiciach sa začalo s jarnou deratizáciou verejných priestranstiev. Deratizácia a regulácia živočíšnych škodcov, nariadená Regionálnym úradom verejného zdravotníctva (RÚVZ), prebieha od 18. marca do 30. apríla 2024.
S príchodom jari Košice rozkvitli vďaka nádherným výsadbám narcisov, hyacintov, tulipánov a ďalších kvetín, ktoré do mestskej zelene pridala Správa mestskej zelene v Košiciach (SMsZ). Za posledných päť rokov mestská zeleň vysadila takmer 1,2 milióna kvetov, z toho takmer 16 000 trvaliek, 300 000 letničiek a viac ako 810 000 cibuľovín.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.