ŽSR začínajú s elektrifikáciou úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou za takmer 59 miliónov eur
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú s elektrifikácia úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou za takmer 59 miliónov eur bez DPH. Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť spolu s generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky Miloslavom Havrilom dnes v Moldave nad Bodvou prestrihli pásku pri príležitosti elektrifikácie tohto takmer dvadsaťkilometrového úseku. Projekt umožní pripojenie vlakovej dopravy do Integrovaného dopravného systému Košického samosprávneho kraja a jej súčasťou bude aj rekonštrukcia železničných staníc a zastávok. Informovala o tom Barbora Šugárová zo ŽSR. Elektrifikacia by mala byť hotová do konca roku 2023.
„Košice tvoria významný dopravný uzol východného Slovenska a naším zámerom je kontinuálne pokračovať v elektrifikačných prácach v smere na Banskobystrický kraj. Na elektrifikovanom úseku sa zlepší súbeh osobných a nákladných vlakov a zvýšia sa parametre trate. Elektrifikácia je spôsob, ako zrýchliť cestovanie vlakom, ktoré bude pohodlnejšie a atraktívnejšie. Naším cieľom je postupne presúvať na železnice viac cestujúcich a tovaru, čím sa výrazne odľahčia cesty. Takéto smerovanie dopravy na železnice si však vyžaduje modernizáciu a investície,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť.
Na juhozápad od Košíc smeruje čiastočne dvojkoľajná trať do Plešivca a Zvolena, ktorá je dosiaľ elektrifikovaná v úseku Košice – Haniska pri Košiciach. Trať je súčasťou hlavného južného železničného koridoru Košice – Zvolen – Bratislava, ktorý je zaradený do súhrnnej siete TEN-T. Okrem úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou sa výhľadovo počíta s elektrifikáciou aj v úsekoch Moldava nad Bodvou – Fiľakovo a Fiľakovo – Zvolen.
„Práce na trati Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou napredujú podľa plánu. Ide o významnú investíciu, v rámci ktorej sa vybudujú zariadenia nevyhnutné pre jazdu elektrických vlakov ako trakčné vedenie či transformačné stanice, čiastočne sa zmodernizuje železničný zvršok a spodok a zvýši sa rýchlosť vo vybraných oblúkoch. Výmenou zastaranej technológie v podobe staničných a traťových zabezpečovacích zariadení sa zvýši aj bezpečnosť úseku. Modernizácia železničnej infraštruktúry je nevyhnutná, keďže v blízkej budúcnosti rátame s výrazným zvýšením počtu vlakov aj cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila.
Podľa štúdie ÚHP je investícia potrebná pre lepšie využitie potenciálu železničnej trate Košice – Moldava nad Bodvou a možnosti dopravovať zamestnancov spoločnosti U. S. Steel Košice vlakmi. V súčasnosti ide o jedinú neelektrifikovanú trať zaústenú do Košíc. V budúcnosti sa tu ráta so zavedením tranzitných prímestských elektrických vlakov.
Projekt bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Prioritná os 5 – Železničná infraštruktúra a obnova mobilných prostriedkov. Zhotoviteľom diela je skupia ELHAMO zložená z vedúceho člena ELTRA a člena TSS GRADE.
(SITA, mt;mlu)
Odporúčané články
Symbolicky na Medzinárodný deň študentstva a v deň výročia študentských protestov, ktoré pred 36 rokmi odštartovali Nežnú revolúciu vzniklo dnes v Košiciach Mestské stredoškolské zastupiteľstvo (MSZ).
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.

