ŽSR začínajú s elektrifikáciou úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou za takmer 59 miliónov eur
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú s elektrifikácia úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou za takmer 59 miliónov eur bez DPH. Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť spolu s generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky Miloslavom Havrilom dnes v Moldave nad Bodvou prestrihli pásku pri príležitosti elektrifikácie tohto takmer dvadsaťkilometrového úseku. Projekt umožní pripojenie vlakovej dopravy do Integrovaného dopravného systému Košického samosprávneho kraja a jej súčasťou bude aj rekonštrukcia železničných staníc a zastávok. Informovala o tom Barbora Šugárová zo ŽSR. Elektrifikacia by mala byť hotová do konca roku 2023.
„Košice tvoria významný dopravný uzol východného Slovenska a naším zámerom je kontinuálne pokračovať v elektrifikačných prácach v smere na Banskobystrický kraj. Na elektrifikovanom úseku sa zlepší súbeh osobných a nákladných vlakov a zvýšia sa parametre trate. Elektrifikácia je spôsob, ako zrýchliť cestovanie vlakom, ktoré bude pohodlnejšie a atraktívnejšie. Naším cieľom je postupne presúvať na železnice viac cestujúcich a tovaru, čím sa výrazne odľahčia cesty. Takéto smerovanie dopravy na železnice si však vyžaduje modernizáciu a investície,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť.
Na juhozápad od Košíc smeruje čiastočne dvojkoľajná trať do Plešivca a Zvolena, ktorá je dosiaľ elektrifikovaná v úseku Košice – Haniska pri Košiciach. Trať je súčasťou hlavného južného železničného koridoru Košice – Zvolen – Bratislava, ktorý je zaradený do súhrnnej siete TEN-T. Okrem úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou sa výhľadovo počíta s elektrifikáciou aj v úsekoch Moldava nad Bodvou – Fiľakovo a Fiľakovo – Zvolen.
„Práce na trati Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou napredujú podľa plánu. Ide o významnú investíciu, v rámci ktorej sa vybudujú zariadenia nevyhnutné pre jazdu elektrických vlakov ako trakčné vedenie či transformačné stanice, čiastočne sa zmodernizuje železničný zvršok a spodok a zvýši sa rýchlosť vo vybraných oblúkoch. Výmenou zastaranej technológie v podobe staničných a traťových zabezpečovacích zariadení sa zvýši aj bezpečnosť úseku. Modernizácia železničnej infraštruktúry je nevyhnutná, keďže v blízkej budúcnosti rátame s výrazným zvýšením počtu vlakov aj cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila.
Podľa štúdie ÚHP je investícia potrebná pre lepšie využitie potenciálu železničnej trate Košice – Moldava nad Bodvou a možnosti dopravovať zamestnancov spoločnosti U. S. Steel Košice vlakmi. V súčasnosti ide o jedinú neelektrifikovanú trať zaústenú do Košíc. V budúcnosti sa tu ráta so zavedením tranzitných prímestských elektrických vlakov.
Projekt bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Prioritná os 5 – Železničná infraštruktúra a obnova mobilných prostriedkov. Zhotoviteľom diela je skupia ELHAMO zložená z vedúceho člena ELTRA a člena TSS GRADE.
(SITA, mt;mlu)
Odporúčané články
Mesto Košice spustilo výzvu na podporu odídencov z Ukrajiny, ktorí bývajú v Košiciach. Ide o jednorazovú pomoc vo výške 500 eur na ubytovanie pre odídencov, ktorí spĺňajú kritéria. Na jednorazový príspevok nie je právny nárok.
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre pani Andreu z Košíc zmenila na nepríjemnú skúsenosť, keď jej 6. novembra 2024 počas jazdy ukradli kufor. Páchateľ s ním vystúpil v Spišskej Novej Vsi. Vďaka rýchlej reakcii Oddelenia železničnej polície v Spišskej Novej Vsi sa však podarilo kufor vypátrať a vrátiť jeho majiteľke.
Diplomat a bývalý prezidentský kandidát Ivan Korčok vstupuje do Progresívneho Slovenska (PS) a bude novým členom predsedníctva hnutia. Oznámil to dnes na tlačovej besede. Na jeho vystúpenie reagoval na sociálnej sieti podpredseda Smeru-SSD Ľuboš Blaha. Podľa neho sa Ivan Korčok iba demaskoval a potvrdil, že spoločne s ďalšími pravičiarmi, idú ovládnuť stranu PS.