Župa vyberá nového dopravcu za takmer 457 miliónov eur, musí to stihnúť do konca roka
Košický samosprávny kraj (KSK) minulý týždeň zverejnil vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o vyhlásení výberového konania na služby dopravcu v prímestskej autobusovej doprave. Celková odhadovaná hodnota zákazky je takmer 457 miliónov eur bez DPH.
Obstarávanie je rozdelené na dve časti – KSK Západ s odhadovanou hodnotou viac ako 251 milióna eur bez DPH a KSK Východ s odhadovanou hodnotou viac ako 205 miliónov eur. Záujemcovia môžu svoje ponuky a žiadosti o účasť v súťaži predkladať do 12. decembra. Súčasným dopravcom prímestskej autobusovej dopravy KSK, ktorými sú eurobus a Arriva Michalovce, sa konči zmluva na konci tohto roka. Nové zmluvy s vysúťaženými dopravcami na prímestskú autobusovú dopravu v KSK by mali byť účinné od 1. januára 2022. Kraj sa tak dostal do časovej tiesne.
Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková, termín vyhlásenia verejného obstarávania kraj pripravoval približne dva roky. „Rozhodujúce strategické dokumenty KSK, ktorými sú Plán udržateľnej mobility a Plán dopravnej obslužnosti KSK, ktoré určujú princípy nových súťaží na obsluhu územia, spôsob a rozsah objednávaných služieb, boli schválené Zastupiteľstvom KSK 26. októbra 2020. Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na dopravcov v prímestskej autobusovej doprave oznámil Košický samosprávny kraj v oznámení zverejnenom v úradnom vestníku EÚ v auguste 2020. V roku 2021 prebiehala príprava podkladov potrebných na vyhlásenie verejnej súťaže,“ uviedla Terezková. Ako ďalej dodala, prieskum trhu na právne a poradenské služby a zabezpečenie verejného obstarávania prebiehal dva mesiace, od začiatku júla do konca augusta 2021.
Ako uviedla Terezková, prípravu verejnej súťaže ovplyvnila aj pandémia koronavírusu, koordinácia integrovaného dopravného systému KSK a Prešovského samosprávneho kraja (PSK) či zmena legislatívy o cestnej doprave. „Keďže prieskumy a predpoklady o ďalšom vývoji vychádzali v uvedených dokumentoch z údajov pred pandémiou, rozsah a charakter dopravných služieb museli byť v priebehu roka niekoľkokrát upravené podľa zmeneného vývoja dopravného dopytu cestujúcich. Následne museli byť podmienky skoordinované vzhľadom na vytvorenie spoločného integrovaného dopravného systému na území KSK a PSK. Keďže štát nekompenzoval samosprávnym krajom výpadky tržieb spôsobené pandémiou, Košický samosprávny kraj prispôsoboval pôvodné zámery a spracoval nové modely valorizácie a aktualizácie nákladov,“ uviedla Terezková.
Ako ďalej informovala v uplynulých mesiacoch tiež prebiehali legislatívne úpravy zákona o cestnej doprave, ako aj úprava Smernice o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy, ktoré mohli mať vplyv na podmienky zmlúv a na náklady pri zabezpečení dopravcov.
V prípade, ak sa z časového hľadiska nepodarí zrealizovať verejnú súťaž do konca roka, je v krajnom prípade podľa Terezkovej možné zabezpečiť poskytovanie dopravnej služby v regióne s aktuálnymi dopravcami. Prvým riešením by bolo nariadenie predbežného opatrenia, druhým príkaz na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie v krízových situáciách za trvania núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Treťou možnosťou je núdzové opatrenie na zamedzenie prerušenia poskytovania dopravných služieb, a to buď priamym zadaním v prípade koncesie na službu, alebo rozhodnutím o uložení poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme na dobu do skončenia procesu verejného obstarávania, no maximálne na dva roky.
Zdroj: (SITA, mt;mlu)
Odporúčané články
Košický samosprávny kraj ohlásil významný posun pri rekonštrukcii mosta M3219, ktorý sa nachádza medzi obcami Mokrance a Buzica a ktorý vedie cez potok Čečanka. Na danom úseku sa začalo so skladaním dočasného mosta, vďaka čomu nebudú musieť miestni obyvatelia využívať už naďalej obchádzkovú trasu.
Peter Pellegrini je predseda Národnej rady Slovenskej republiky a líder koaličnej strany Hlas-SD, v rokoch 2018 – 2020 bol predsedom vlády. Má 48 rokov, pochádza z Banskej Bystrice, je slobodný a bezdetný.
Mestskí poslanci v Košiciach nevyhoveli primátorovi Jaroslavovi Polačekovi a uznesenia o doplatení podielových daní mestským častiam nestiahli. Krajská prokuratúra v Košiciach pred niekoľkými dňami skonštatovala, že primátor Polaček neporušil zákon, keď mestským častiam nedoplatil časť podielových daní za rok 2023 vo výške približne 1,4 milióna eur. Polaček v reakcii na toto rozhodnutie avizoval zvolanie mimoriadneho zastupiteľstva, v rámci ktorého chcel poslancov požiadať o stiahnutie uznesenia, ktorým ho k doplateniu zvyšných prostriedkov zaviazali.