Diamanty slovenského biznisu 2019
Ocenenie Diamanty slovenského biznisu je jediným rebríčkom na Slovensku, ktorý dlhodobo mapuje najrýchlejšie zdravo rastúce malé a stredné spoločnosti na Slovensku na základe objektívnych ekonomických ukazovateľov. Najrýchlejšie pritom rástli firmy na východnom Slovensku.
Organizátormi sú magazín Forbes a private equity investor Enterprise Investors. V rámci jedenásteho ročníka získalo ocenenie dvanásť firiem v štyroch regiónoch: západné Slovensko, stredné Slovensko, východné Slovensko a Bratislava.
Z troch dve miesta získali košické spoločnosti
Na východe prvú priečku obsadila Firma 2J Antennas z Bardejova. Podnik sa zameriava na vývoj a výrobu špeciálnych antén. Druhé miesto patrilo košickej firme SWIDA Innovative. Špecializuje sa na expresné transporty, v rámci ktorých rieši aj tie najkritickejšie prepravy k najvyššej spokojnosti zákazníkov. SWIDA manažuje overenú sieť partnerov s viac ako 4 000 autami dostupnými 24 hodín, sedem dní v týždni.
„Máme veľkú radosť. Sme firma plná mladých ľudí, každé jedno ocenenie nás úprimne od srdca teší. Je to pre nás veľké potvrdenie toho, že to, čo robíme, robíme správne. Nečakali sme to vôbec. Na Slovensku je viac ako 10-tisíc malých a stredných podnikov a ešte viac šikovných ľudí. Už samotné ocenenie nás prekvapilo,“ povedal Viktor Sučka, riaditeľ spoločnosti.
Tretie miesto takisto obsadila košická spoločnosť. Telegrafia je výrobcom a dodávateľom špičkových produktov a riešení v oblasti varovania a vyrozumenia s vlastnými vývojovými kapacitami. Už vyše 20 rokov sa špecializuje na varovné a vyrozumievacie systémy a podnikové informačné systémy.
„Ocenenie, myslím, potešilo úplne všetkých v spoločnosti. Každému dobre padne, ak je súčasťou úspešného tímu. Zároveň nás motivuje k ešte hlbšiemu premýšľaniu o tom, prečo sme ho dostali a ako si výsledky, ktoré viedli k tomu, že sme ho dostali, udržať, resp. ich ešte ďalej vylepšovať,“ povedal generálny riaditeľ Telegrafie Peter Marčák.
Seriózne a zdravé firmy
Ocenenie Diamant slovenského biznisu si firma nemôže kúpiť, dá sa získať iba dlhodobým, zdravým rozvojom a rastom vlastného podnikania.
„Pre obchodných partnerov je toto ocenenie jasný znak, že sú v kontakte so serióznou a zdravou firmou, s ktorou môžu bez obáv obchodovať. Firmy môžu túto známku kvality používať aj vo svojich marketingových materiáloch a na webe v podobe digitálneho ocenenia. Ocenené firmy sa zároveň stávajú súčasťou Diamantového klubu tých najlepších firiem na Slovensku, čo im dáva ďalší priestor na vlastné zviditeľnenie a na networking,“ hovorí Martin Chocholáček, viceprezident Enterprise Investors a zároveň spoluorganizátor ocenenia.
[ad][/ad]Objektívne kritériá
Odborným partnerom rebríčka bola spoločnosť PwC. Jej direktor Pavol Pravda povedal, že celkový obrat hodnotených malých a stredných podnikov bol 22,7 miliardy eur, z toho vyše 8 miliárd v Bratislave. „Najrýchlejšie pritom rástli firmy na východnom Slovensku.“
Rebríček rýchlo rastúcich malých a stredných podnikov zostavuje spoločnosť Enterprise Investors spolu s partnermi podujatia. V prvom kroku sa vyčlenia firmy, ktoré vyhovujú daným kritériám: minimálne trojročná činnosť, tržby v rozmedzí 5-50 mil. eur, ziskové hospodárenie minimálne tri posledné roky a zároveň ide o čisto slovenské firmy (bez zahraničnej majetkovej účasti).
Rebríček top malých a stredných firiem Diamanty slovenského biznisu sa následne zostavuje na základe objektívnych kritérií, konkrétne rastu tržieb, ziskovosti, vývoja aktív, ale svoju rolu hrajú aj etické štandardy riadenia a sociálne aspekty podnikania.
„Za jednotlivé kritériá firmy získavajú body tak, že sa zoradia podľa každého kritéria, obodujú sa podľa poradia a body sa sčítajú. Pričom vyhráva spoločnosť s najväčším počtom bodov. Primárny dôraz pri vážení bodov sa kladie na rast tržieb a ziskovosti,“ dodal Martin Chocholáček.
Najdynamickejšie rastúce spoločnosti na východe
1. miesto: 2J Antennas
Nárast tržieb: 26 %
Tržby 2018: 12,3 mil. eur
počet zamestnancov: 150-199
Bardejov, 2005 (rok založenia firmy)
2. miesto: SWIDA Innovative
Nárast tržieb: 38 %
Tržby 2018: 12 mil. eur
Počet zamestnancov: 50-99
Košice, 1999
3. miesto: Telegrafia
Nárast tržieb: 11 %
Tržby 2018: 7,1 mil. eur
Počet zamestnancov: 50-99
Košice,1991