Ako sa parkuje na košických sídliskách? Horšie ako zle
Parkovanie v širšom centre mesta je dlhodobo jednou z najdiskutovanejších tém v Košiciach. Aká je však situácia s parkovacími miestami na sídliskách? Bude sa riešiť rovnako ako v centre?
Podľa starostov jednotlivých košických sídlisk nie je situácia s parkovaním dobrá na žiadnom z nich. Najhoršie to býva večer, keď sa obyvatelia bytov vracajú z práce. Často musia krúžiť desiatky minút v okolí bloku, kým nájdu nejaké voľné miestečko.
[ad][/ad]Sídlisko KVP
O vážnej situácii s parkovaním hovorí aj starosta Sídliska KVP Ladislav Lörinc: „Tak ako na všetkých veľkých košických sídliskách aj u nás je to najhoršie večer. Najkritickejšie sú prevažne zaslepené ulice, na konci ktorých boli postavené dvanásťposchodové vežiaky – Janigova, Čordákova, Hemerkova, Zombova ulica. Bohužiaľ, v časoch výstavby sídliska sa nepočítalo s tak masívnym využívaním osobných automobilov a ulice na to neboli dimenzované.“
Podľa jeho slov má pripravený jasný plán nazvaný „10 krokov ako zlepšiť parkovanie na KVP“. Začať chce tým, že vytvoria záchytné parkoviská pri kostole a zriadia zónu zákazu státia pre nákladné vozidlá dlhšie ako päť metrov v čase od 16. do 7. hod. „Vytlačením dodávok získame cenné parkovacie miesta. Do rozpočtu na rok 2019 dávame aj peniaze na projektovú dokumentáciu k výstavbe nových parkovacích miest. Nebránime sa ani prípadnému rezidentskému systému či už v réžii mesta alebo mestskej časti. Po ukončení témy EEI a parkovania v centre by malo mesto začať s mestskými časťami koordinovane a aktívne riešiť parkovanie na sídliskách. Ak by to každá mestská časť robila po svojom, Košičania by v tom mali zmätok,“ myslí si L. Lörinc.
Košice – západ
Nový starosta mestskej časti Košice – Západ Marcel Vrchota hovorí, že na Terase je nedostatok parkovacích miest citeľný. Za najkritickejšie miesta považuje okolie Univerzitnej nemocnice L. Pasteura na Triede SNP, kde návštevníci nemocnice zaberajú parkovacie miesta obyvateľom priľahlých ulíc.
Problémom je podľa neho aj parkovanie návštevníkov kultúrnych a športových podujatí v Steel aréne, ktorí často odstavia svoje autá na Idanskej a Ružovej ulici. Podobný problém je aj na Moldavskej, kde pracovníci a klienti podnikateľských centier taktiež zaberajú parkovacie miesta tunajších obyvateľov.
„Predchádzajúce vedenie plánovalo projekt parkovania v spolupráci s firmou EEI, nikdy však nebol spustený. Určitú úľavu priniesol ďalší projekt, pri ktorom boli s pomocou dopravného značenia vytlačené z kritických ulíc firemné dodávky. Problém je však v tom, že nemáme pre tieto vozidlá kapacitne vyhovujúce odstavné plochy. Myslím si, že na to treba záchytné parkoviská s dostatočným napojením na MHD,“ hovorí M. Vrchota.
Podľa starostu mestská časť Košice-Západ má pri správe ciest a pri palrkovaní veľmi obmedzené možnosti, keďže prakticky všetky kompetencie má mesto Košice. Napriek tomu sa snažia zmierňovať nedostatok parkovísk budovaním nových parkovacích plôch. „Aktuálne máme rozpracovaných desať lokalít na území našej mestskej časti,“ hovorí starosta.
Dargovských hrdinov
Zložitá situácia s parkovaním je aj na Sídlisku Dargovských hrdinov, teda na Furči, ako toto sídlisko Košičania volajú. „Naša mestská časť má svoje špecifiká z pohľadu kopcovitého terénu a situovania obytných blokov. Na jednotlivých uliciach je situácia rôzna, najhoršia počas pracovných dní po večeroch. Vtedy je najväčší nápor
z hľadiska potrieb parkovania,“ tvrdí starosta Furče Jozef Andrejčák.
Mestská časť má spracované projekty na vybudovanie nových parkovacích miest, väčšinou však ide o lokality situované v zeleni, ku ktorým je potrebné pristupovať obzvlášť citlivo. „Výstavbu už máme odkomunikovanú s občanmi a zásah do zelene nie je príliš výrazný. Projekty sú odsúhlasené správcom komunikácií a dopravným dispečingom, pričom sa rešpektujú všetky inžinierske siete. Máme spracovaný aj projekt riešenia križovatky Clementisova – Maurerova s vybudovaním nových parkovacích miest.
O financovanie tohto projektu požiadame mesto Košice ako správcu komunikácií. S mestom komunikujeme aj vo veci dopravného značenia parkovania,“ informuje starosta Andrejčák.
Rezidentský systém, ktorý je v centre mesta, podľa neho pre Furču nie je vhodný, pretože tamojšie špecifiká by neumožnili zabezpečiť dostatočné množstvo kapacít pre rezidentov v jednotlivých obvodoch.
[ad2][/ad2]Nad jazerom
Starostka Sídliska nad jazerom Lenka Kovačevičová tvrdí, že u nich sú v priebehu dňa dokonca voľné parkovacie miesta. Rovnako ako na iných veľkých sídliskách problém nastáva popoludní po návrate obyvateľov z práce. „Najhoršia bola situácia v okolí Základnej školy Družicová, ten sa nám však podarilo odstrániť. Dnes majú najväčšie problémy v okolí ulíc Ždiarska, či Stálicova. Práve na tento rok pripravujeme kompletnú analýzu vrátane pasportizácie áut obyvateľov sídliska a možných miest na odstavné plochy. Máme to šťastie, že ich ešte niekoľko máme. Samozrejme, musíme to zanalyzovať najmä z pohľadu inžinierskych sietí a vlastníckych vzťahov,“ hovorí starostka.
Prvým krokom na zlepšenie parkovania však bude podľa vzoru mestskej časti Západ vytlačenie firemných dodávok z parkovísk pri blokoch. Záchytné parkovisko plánujú vytvoriť na základe dohody s niektorým z podnikov v priemyselnej časti sídliska za Slaneckou cestou.
„V prvom rade však potrebujeme zmeniť súčasný model financovania mestských častí, ktoré oproti mestu dostávajú len veľmi málo peňazí,“ tvrdí L. Kovačevičová.
[ad3][/ad3]