Košičania sa sťažujú, že autobusy MHD vynechávajú
Čoraz častejšie sa počas posledných dní a týždňov stáva, že obyvatelia Košíc márne čakajú na autobusový spoj mestskej hromadnej dopravy. Autobusy nielen meškajú, ale aj vôbec neprídu.
S podobnou skúsenosťou sa na nás obrátilo niekoľko čitateľov. Ich sťažnosti sa týkali viacerých spojov, najčastejšie spomínali čísla 15, 18, 27, 71 a 72.
Situácia je podľa všetkého naozaj vážna. Po našej výzve na Facebooku, aby nám čitatelia oznámili, kedy a ktorý spoj im neprišiel, sa za dva dni nazbieralo vyše tri a pol stovky reakcií. Niektorí sa v nich rozčuľovali nad meškajúcimi spojmi, drvivá väčšina však hovorila o prípadoch, keď márne čakali na autobus.
Skúsenosti čitateľov
„Ja som včera večer čakala na stanici polhodinu na pätnástku, ktorá mala ísť o 22:26 a neprišla vôbec. Prišla až tá ďalšia na 22:51,“ opísala nám skúsenosť zo stredy Natálka.
„V sobotu z Aténskej nešli tri spoje za sebou – čísla 10, 27 a 36,“ informovala nás čitateľka Slavomíra.
„Už druhýkrát za tento týždeň nešla ráno o ôsmej pätnástka z Exnárovej,“ ozvala sa včera Lenka bývajúca na spomínanej ulici.
„Za dva týždne som išla trikrát na spoj číslo 27 a dvakrát úplne vynechal. Pritom je to spoj na stanicu a často ním chodia ľudia na medzimestské autobusy alebo na vlaky, čiže sú časovo viazaní. A práve takýto spoj vynecháva pravidelne, je to možné?“ pýta sa ďalšia čitateľka Diana.
„To človeka poteší, keď dva dni po sebe od starého blšáku nejde linka 34, ktorá pravidelne odchádzala pred pol jedenástou večer. Ideš unavený z práce a domov musíš kráčať kilometre pešo!“ napísal nám zasa Tomáš.
[ad][/ad]Chorí šoféri
S otázkami na príčiny nebývalého množstva vynechaných spojov sme sa obrátili na Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Pýtali sme sa, či je dôvodom nedostatok vodičov, koľko ich aktuálne chýba, koľko spojov denne nevypravili za posledný mesiac, či aké kroky podnikol podnik, aby prilákal nových vodičov.
„Košický dopravný podnik rovnako ako väčšina podnikov prevádzkujúcich verejnú dopravu rieši problém nedostatku vodičov autobusov. Počas posledných dní sa situácia výrazne zhoršila a aj napriek maximálnej snahe sa nám nepodarilo vypraviť všetky vozidlá, za čo môže nárast práceneschopných vodičov a vodičov na ošetrení člena rodiny. Denne situáciu riešime a veríme, že sa súčasný stav v krátkom čase zlepší. Prosíme cestujúcich o pochopenie a za spôsobené problémy sa ospravedlňujeme,“ odpovedala nám hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Podľa našich informácií zamestnáva v súčasnosti DPKM vyše 400 vodičov. Chýba im ďalších vyše 70, ktorí by mohli šoférovať autobusy. Zatiaľ sa im nedarí prilákať ďalších napriek sľúbeným benefitom – napríklad zaplatenie kurzu za predpokladu 5-ročnej viazanosti, alebo odmena súčasným vodičom pri získaní nových kolegov.
Električkári pomôžu len málo
Košickí dopravcovia majú aj tú smolu, že práve v súčasnosti je na viacerých električkových spojoch výluka. Nahrádzajú ich autobusy, ktorých treba o to viac. Dopravcovia síce disponujú aj asi 80 vodičmi električiek, ale len 11 z nich má oprávnenie na vedenie autobusov. Tí aj boli k autobusom dočasne preradení. Ostatní zatiaľ vykonávajú iné práce – robia trebárs na umývacej linke alebo na vrátniciach.
Vodič: Zaplaťte nás a ďalší prídu. Ale nie za súčasný plat 550 eur v čistom!
Nedostatok vodičov v MHD je problémom na celom Slovensku. Podľa viacerých z nich je príčinou skutočnosť, že ich podniky nevedia dostatočne zaplatiť.
Informácie od košických dopravcov hovoria, že na celom Slovensku chýba minimálne 1 200 vodičov autobusov. Len v Košiciach ich je o vyše 70 menej, ako by potrebovali.
„Dôvod je jednoznačný – málo peňazí. Veziete v autobuse niekoľko desiatok ľudí a ste za nich zodpovedný. Musíte dodržiavať predpisy a cestovný poriadok. Nemôžete len tak hocikedy niekde zastaviť, ako to môže v prípade potreby šofér kamiónu. A to všetko za nejakých 550 eur v čistom. Darmo, že teraz zaplatia kurz za dvetisíc eur. Keď si človek uvedomí, že sa musí na päť rokov zaviazať za spomínané peniaze, tak si to rozmyslí. Preto sa neprihlásil na posledný kurz nikto. Zaplaťte nás podľa náročnosti a zodpovednosti práce, a autobusárov bude dosť!“ vysvetlil nám situáciu pod podmienkou anonymity jeden z vodičov.
[article slug=”na-adekvatne-ohodnotenie-nikdy-nebolo-dost-prostriedkov”][/article]Čoraz viac ich nápor nezvláda
Podľa jeho slov v poslednom čase, keď sa pre výpadok električiek zvýšili nároky na počet autobusov, musia autobusári odrobiť obrovský počet nadčasových hodín.
„Nečudujem sa, že veľa ľudí to zdravotne nezvládne a sú na ,péénkách‘ či ,óčeerkách‘. A je jasné, že potom chýbajú. Každé ráno sa rozhoduje podľa vyťaženosti jednotlivých liniek, ktoré spoje nebudú vypravené. A je ich vždy okolo dvadsať, raz viac, inokedy menej. A to sú prázdniny. Som veľmi zvedavý, čo bude v septembri, keď skončia dovolenky a začne sa školský rok. Tento stav však muselo vedenie čakať a malo sa naň pripraviť. A najmä zodpovední na magistráte by si mali uvedomiť, že dopravný podnik je dlhodobo podfinancovaný, a to sa večne ťahať nedá,“ myslí si skúsený vodič.
Výrazné problémy s nedostatkom vodičov autobusov má nielen košický dopravný podnik. Akútny problém riešia napríklad aj v Nitre.
Spoločnosť Arriva, ktorá prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu v meste pod Zoborom, musí tiež pristupovať k radikálnemu kroku. Každý deň redukujú plánovaný počet spojov. V niektorých dňoch ich nevypravia aj 50, čo je ešte viac ako v Košiciach.
Nitrianski dopravcovia sa však v záujme cestujúcich odhodlali k zaujímavému kroku. Aby ľudia zbytočne nečakali na spoj, ktorý ani nevyrazil na svoju trať, zverejňujú na internetovej stránke zoznam konkrétnych nevypravených spojov vrátane linky a času jej odchodu.
V posledných dňoch by podobný krok mohol pomôcť aj košickým cestujúcim. Preto sme sa opýtali DPMK, či k nemu neplánujú pristúpiť.
„Nepriaznivú situáciu vyplývajúcu z nedostatku vodičov denne riešime a veríme, že sa súčasný stav v krátkom čase zlepší. V prípade, že tento stav bude dlhodobo pretrvávať, pristúpime k rovnakému riešeniu ako kolegovia v Nitre,“ povedala nám hovorkyňa dopravcov Michaela Karaffová.